3 tips om een webshop te starten
De afgelopen jaren hebben de eigenaren van winkels veel moeten doorstaan. Dit heeft nieuwe ondernemers er dan ook toe gedreven om steeds vaker te kiezen voor het starten van een webwinkel. Het beginnen van een webshop is een hele investering, toch zit je niet vast aan de hoge maandelijkse lasten die bij een fysieke winkel komen kijken. De grote opkomst van webshops heeft er wel voor gezorgd dat je in deze tijd met veel meer concurrentie te maken krijgt. Daarom is het belangrijk om goed voorbereid aan de slag te gaan wanneer je een webshop begint. We hebben een paar handige tips voor je op een rijtje gezet!
Maak een stappenplan
Je hebt een goed idee en wilt een webshop beginnen. Wat is dan de volgende stap? Veel mensen zijn erg enthousiast en besluiten zich meteen in te schrijven zonder concreet plan. Voordat je je aanmeldt bij de KvK is het van belang om een ijzersterk plan te maken. Je zult niet alleen meer te weten moeten komen over een inschrijving bij de KvK of het aanmelden van een domeinnaam van een website, maar ook over het runnen van een bedrijf. Er komen veel praktische zaken bij het hebben van een webshop kijken. We raden je dan ook aan om alles stap voor stap op papier te zetten. Van de bedrijfsnaam tot aan de financiën. Dit geeft je een houvast tijdens het opstart proces.
Kijk naar wat de concurrentie doet
Doe onderzoek naar de branche waarin je gaat werken. Je kunt hiervoor inspiratie opdoen bij bedrijven uit dezelfde branche. Werk je bijvoorbeeld in de beautyscene, bekijk dan een site als Forallbeauty.nl. Bij Forallbeauty kun je vervolgens inspiratie op doen naar hoe een website gestructureerd is en welke producten er worden verkocht. We raden je aan om meerdere websites van concurrenten te bekijken. Met zo’n onderzoek kom je meer te weten over wat echt belangrijk is in een specifieke markt, daarnaast kun je een kijkje nemen naar de manier waarop er marketing ingezet wordt. Je kunt ervoor kiezen om voor een soortgelijke aanpak te kiezen of juist iets heel anders te gaan doen.
We raden je aan om al in de beginfase een concurrentieanalyse uit te voeren. Het zou zonde zijn dat je er na maanden pas achter komt dat er al een webwinkel bestaat met het gelijke concept of dat je je dan pas beseft dat de markt eigenlijk te competitief is.