4 handige Windows 10 tips en tricks
Heeft u sinds kort een computer met Windows 10, heeft u het besturingssysteem pas gedownload, of maakt u er al langer gebruik van maar bent u nog niet helemaal wegwijs in deze laatste versie van Windows? Lees dan deze 4 handige tips en tricks voor een optimale gebruikerservaring.
Tip 1: Gebruikersaccount toevoegen
Zowel thuis als op het werk wordt een pc of laptop lang niet altijd door één persoon gebruikt. Om onbedoelde fouten en problemen te voorkomen bij het delen van een computer, is het handig om voor elke gebruiker een eigen account aan te maken. Indien gewenst kunnen aan het ene account meer rechten worden toegekend dan aan het andere. Elke gebruiker kan tevens gebruikmaken van dit nieuwe e-mailprogramma voor Windows 10.
Tip 2: Veelgebruikte bestanden vastmaken aan een programma
We hebben allemaal wat bestanden die we met regelmaat openen. Het is dan wel zo fijn als we deze snel kunnen terugvinden, zonder door vele mappen heen te klikken. Windows 10 snapt dat: veelgebruikte bestanden kunnen worden vastgemaakt aan het programma dat u daarvoor gebruikt. Ze worden weergegeven als u met de rechtermuisknop klikt op de knop van het programma in de taakbalk, of als u klikt op ‘Openen’ in het programma zelf. Een belangrijk bestand kunt u aan de lijst vastmaken met het punaise-pictogram.
Tip 3: Vensters naast elkaar openen
Soms is het handig om hetzelfde programma in twee vensters geopend te hebben. Bij het starten van een programma verschijnt hiervan een knop op de taakbalk. Als u op die knop klikt en tegelijkertijd Shift indrukt, wordt hetzelfde programma nogmaals geopend in een nieuw venster. Vervolgens kunt u zelf de vensters naast elkaar zetten door hun formaat aan te passen.
Ook kunt u een venster naar de linker- of rechterrand van het scherm slepen, waar het wordt vastgeplakt. Zo kunt u heel makkelijk twee programma’s naast elkaar zetten. In Windows 10 kunt u vensters ook naar een kwart van het scherm slepen; voor het venster ernaast krijgt u de keuze uit de andere geopende programma’s. De scheidslijnen tussen de vensters zijn met de muis te verschuiven.
Tip 4: Eenvoudig werken met Office 365
In Windows 10 kunt u eenvoudig werken met Office 365, dat apps bevat als Word, Excel, PowerPoint, OneDrive en Microsoft Teams. Collega’s kunnen hiermee handig en flexibel (samen)werken, aangezien alle apparaten op hetzelfde besturingssysteem en in dezelfde werkomgeving zitten. Nieuwe functies die worden aangeboden, zijn onder andere de voorleestool in Word en Outlook en de dicteerfunctie in Word, Outlook, PowerPoint en OneNote.
Bent u systeem- of netwerkbeheerder en is uw organisatie overgestapt naar een Office 365-omgeving? Overweeg dan om de Office 365 training voor Windows 10 te volgen, waarin u leert over deze cloud computing-oplossing van Microsoft.