5 bedreigingen voor ondernemers in de digitale wereld
Wanneer je een eigen ondernemer bent, dan is het natuurlijk van belang dat je ook op de hoogte blijft van de bedreigingen die er zijn voor je bedrijf. Er zijn namelijk veel bedreigingen waar je bedrijf mee in de problemen kan komen. Daarom is het verstandig om te weten welke bedreigingen zich online kunnen voordoen. Zo ben je voorbereid en kun je jezelf daartegen beschermen. Hieronder lees je precies welke vijf bedreigingen er online zijn voor ondernemers.
1. Online bedreigingen
Om te beginnen kan het zijn dat je als ondernemer veel zaken online hebt opgeslagen. Denk bijvoorbeeld aan belangrijke documenten en andere zaken die niet openbaar gemaakt mogen worden. Of informatie waar een concurrent mee aan de slag kan. Wat kan er allemaal gebeuren?
Zo kan het zijn dat je wordt gehackt door een hacker. Deze persoon kan binnendringen in jouw software en dingen zien die niet de bedoeling zijn. Ook kun je te maken krijgen met phishing. Dit is dat er een link wordt gestuurd waar je op klikt. Door deze actie kan iemand ook bij je binnen komen. Dit kan leiden tot reputatieschade, hoge kosten en kan ook gevoelige informatie beschadigd of kwijt raken.
Er zijn nog meer online bedreigingen. Denk aan virussen, datalekken, verlies van data en ransomware. De laatste jaren zijn er steeds meer gevallen van ransomware. Waarbij hackers jouw bedrijfsgegevens gijzelen en pas tegen betaling weer vrijgeven.
Met de cyberverzekering van Alpina hoef je je minder zorgen te maken. Op die manier ben je ertegen verzekerd en lopen de kosten minder hoog op. Zo kunnen ze ook het probleem opsporen, de schade die gemaakt is beperken en de problemen herstellen om te voorkomen dat het nogmaals gebeurd. Je gaat sneller denken in oplossingen dan in problemen.
2. Privacy en gegevensbescherming
Een ander punt waar je online veel aandacht aan moet gaan besteden is het waarborgen van de gegevens van je klanten. Zo is het belangrijk dat je gaat investeren in privacy en gegevensbescherming. In Europa is er een bepaalde regelgeving waar je je aan moet houden.
Door deze regelgeving moet je online goed je best doen om je klanten te beschermen. Doe je dit namelijk niet? Dan liggen er hoge boetes en reputatieschade op je te wachten. Zorg er daarom voor dat je dit gevaar uit de weg gaat door goede afspraken en een duidelijk systeem.
3. Online concurrentie
Bedreiging hoeft zich niet alleen voor te laten komen als een hacker, maar het kan ook een bedreiging zijn van een concurrent. Online heb je namelijk te maken met veel concurrentie en die moet je natuurlijk ook uit de weg gaan.
Zo is het van belang dat je gaat kijken wat de concurrenten doen, wat de prijzen zijn en hoe je eruit kan springen tussen alle andere ondernemers. Op die manier kun je de klanten nog net iets meer naar je toe trekken en kun je zonder problemen daarmee aan de slag gaan om de beste te worden online.
4. Beschermen van je reputatie
Online is het voor mensen, klanten en zakenrelaties heel makkelijk om iets negatiefs over je te schrijven. Negativiteit online is een grote bedreiging voor bedrijven. Zo kan gemakkelijk iemand een slechte review achterlaten of kunnen ze dingen zeggen die niet waar zijn. Daarom is het goed om te doen aan reputatiemanagement. Zo kun je je reputatie op een goede manier waarborgen en hoef je je geen zorgen te maken over toekomstige problemen.
5. Technologische ontwikkelingen
Als laatste is het natuurlijk logisch dat de technische ontwikkelingen binnen bedrijven ook niet stil gaan staan. Ook dit kan voor ondernemers een bedreiging vormen. Dit heeft er mee te maken dat wanneer je niet actief meedoet aan digitalisering en de rest wel, dat je dan al achterloopt ten opzichte van je concurrentie.
Zorg er daarom voor dat je op de hoogte blijft van alle technologische ontwikkelingen en pas ze ook toe binnen je bedrijf. Op die manier kun je voor je concurrentie blijven en heb je deze bedreiging ook getackeld.
Weten hoe jij er nu voorstaat? Doe de cyberveiligheidcheck en kijk wat je kunt veranderen om je bedrijf veiliger te maken.