Automatisering draagt bij aan verbetering efficiëntie magazijnen
Ondernemers zoeken voortdurend naar kansen om interne processen efficiënter in te richten, om zo tijd en daarmee kosten te besparen. Het efficiënter inrichten van processen heeft daarnaast een positief effect op het bedrijfsresultaat; je krijgt meer gedaan in dezelfde tijd. Belangrijk hierbij is dat automatisering niet de enige weg is naar een tijdsbesparing. Denk bijvoorbeeld ook aan relatief makkelijk te implementeren verbeteringen, zoals de keuze voor doorrolstellingen in het magazijn. Op het moment dat een product uit het schap gepakt wordt, rolt het volgende product van dezelfde soort automatisch naar voren.
Het moment waarop een medewerker een product uit de schappen pakt, zorgt een proces aan de achterzijde voor het automatisch bijwerken van de voorraad. Zo is altijd inzichtelijk hoe groot de voorraad van een specifiek product nog is, wat het voorraadbeheer en daarmee vaak de klanttevredenheid verbetert. Een klant wil niet teleurgesteld raken als gevolg van een product dat plotseling toch niet leverbaar blijkt te zijn.
Vereenvoudiging van het logistieke proces
Nadat de bestelde goederen uit de schappen zijn gepakt door een collega, moeten deze worden ingepakt. Maak hiervoor gebruik van modulair opgebouwde, verstelbare werktafels. De modulaire opbouw hiervan maakt het mogelijk om bijvoorbeeld een arm met computerscherm aan de tafel te bevestigen. Op het scherm kan de order verder worden afgewikkeld, wat het logistieke proces ten goede komt. Denk aan het controleren van de verzamelde goederen, het printen van de factuur en het verzendlabel, enzovoorts.
Automatisering tussen webshop en logistieke partner
Het proces tussen het plaatsen van de bestelling door de consument en het meegeven ervan aan een logistieke partner kan tegenwoordig nagenoeg volledig geautomatiseerd worden. Eerder in dit artikel werd het voorbeeld van het automatiseren van het voorraadbeheer al genoemd. Denk echter ook aan het automatisch creëren van een verzendlabel, zodra de order geplaatst is. De logistiek partner wordt daarmee op de hoogte gebracht van een aankomende opdracht. Op datzelfde moment wordt het magazijn geïnstrueerd om de producten uit de order bij elkaar te zoeken en deze in te pakken.
Centraal opslaan van gegevens van klanten
De gegevens van de consument, gecombineerd met de bestelde goederen, worden in het CRM-systeem opgeslagen. Mocht de consument op een later moment tegen een probleem aanlopen of een vraag hebben over de voortgang van diens bestelling, dan heeft een medewerker bij de helpdesk direct alle informatie bij de hand. Een consument kan zo sneller en efficiënter geholpen worden.