Hans van Schip
5 maart 2014 12:02
door Hans van Schip
Categorie:
MKB-tips

Bedrijvenpagina.nl: initiatiefnemer Bedrijven Blog

Bedrijvenpagina.nl is de initiator van het Bedrijven Blog Nederland. Het informeren van bedrijven en ondernemers in Nederland met top bloggers en zonder allerlei “vervelende reclame” is wat bedrijvenpagina.nl voor ogen heeft.

Ondernemers en bedrijven kunnen allerlei hulp met betrekking tot hun bedrijfsvoering vinden op het internet. Als het gaat om hulp bij Online Marketing zoals ZoekmachineMarketing, E-mail Marketing en web conversie zijn er veel informatieve artikelen met hulp te vinden. Veelal zijn de artikelen echter niet onafhankelijk en staan ze bovendien vol met advertenties en reclame. Beetje in de trant: “Wij van WC-eend adviseren WC-eend”

Om die reden is bedrijvenpagina.nl afgelopen lente gestart met het Bedrijvenpagina Blog Nederland. Nu zijn we bijna een jaar bezig en daarom is het tijd voor een korte terugblik, analyse en verslag van het afgelopen jaar.

Hoe het begon…

Door een compleet nieuwe lay-out van bedrijvenpagina.nl en een aantal toegevoegde diensten en mogelijkheden voor bedrijven in Nederland en België ontstond het idee om een apart deel van de site in te richten voor ondersteuning van bedrijven. In de vorm van een blog is toen gestart met de eerste artikelen die met name gingen over de optimalisatie van websites. Dit omdat ze verzorgt werden door de SEO specialist binnen het team van bedrijvenpagina.nl.

De onafhankelijkheid was hiermee gegarandeerd en dat was en is één van de belangrijkste doelen. Om de hulpartikelen met informatie en tips voor bedrijven en ondernemers uit te breiden is toen ook direct gestart met het benaderen van bloggers die hun ervaringen wilden delen en hulp wilden bieden. Inmiddels is er een groot team van online professionals die met hun artikelen informatie, uitleg en tips geven.

Hoe is het Bedrijven Blog van bedrijvenpagina.nl ontvangen?

Bedrijvenpagina.nl homepage met blog artikelen en blog tab

De homepage van bedrijvenpagina.nl

Direct bij de start van het Blog was er veel waardering voor de artikelen op het Blog.

Doordat er een prominente plek voor de artikelen was en is op de homepage van bedrijvenpagina.nl en het delen op Social Media, met name Twitter en Facebook, waren er gelijk leuke aantallen bezoekers.
Op zich niet verwonderlijk nu bedrijvenpagina.nl 10K tot 25K bezoekers per dag kent en de Sociale netwerken van de bloggers en bedrijvenpagina zelf een groot aantal volgers kennen.

Inmiddels liggen de bezoekersaantallen op het blog zelf tussen de 500 en 1500 per dag.
Dit komt mede door de goede organische vindbaarheid op Google waar onze artikelen, mede door het niet adverteren, zeer goed ranken op de SERP.

Hierdoor waren er snel een groot aantal Bloggers enthousiast en startten zij ook op het Bedrijvenpagina Blog. Inmiddels zijn er meer dan 20 vaste bloggers en een aantal gastbloggers voor het Blog actief. Wanneer jij zelf collega ondernemers wil helpen, kan je jezelf altijd aanmelden of een éénmalige post toesturen.

Vooral het grote aantal likes en shares op de sociale netwerken en externe websites was en is opvallend. Bijna alle artikelen worden 50 tot 100+ keer gedeeld en er zijn zelfs artikelen die al meer dan 400 keer gedeeld zijn! Hiermee doet het Bedrijven Blog nu al niet meer onder voor grote informatieve netwerken zoals Marketingfacts, Dutchcowboys, Marketingtribune, Twittermania en dergelijke. Sterker nog, we doen het vaak beter en zijn er trots op!
Het heeft er ook toe geleid dat onze bloggers een duidelijke toename in traffic en zelfs conversie, ook al was dat niet het doel, vanaf het bedrijvenpagina blog zien.

Om ook veel informatie voor webwinkeliers te bieden is ons blog pers partner van thuiswinkel.org en zorgt naast alle nieuws- en persberichten ook voor informatie op het gebied van e-commerce en haar ontwikkeling in Nederland. Dit door cases en ervaringen van webwinkeliers.

Tenslotte het design. Er is nu gekozen voor een zeer eenvoudig template zonder poespas. Uiteraard is het blog responsive en is er, mede gezien de “mobiele” bezoekers, gekozen voor grote en duidelijke lettertypen. Dit laatste is een grote afwijking ten opzichte van bedrijvenpagina.nl waar kleine lettertypen gekozen zijn. Omdat deze eenvoudige opzet en grote lettertypen zeer goed gewaardeerd worden, zijn deze vooralsnog wel gehandhaafd op het Bedrijven Blog.

Hoe gaat het blog van bedrijvenpagina.nl verder

Natuurlijk willen we kwalitatief en inhoudelijk goede artikelen blijven plaatsen. Het aantal bloggers wordt nog steeds groter en daarmee het aantal artikelen. Hiermee willen we graag aan de wensen en vragen van onze lezers blijven voldoen. Het Bedrijven Blog wordt wel qua domein verhuisd en losgekoppeld als sub-domein van bedrijvenpagina.nl. Ook de lay-out zal mogelijk gewijzigd worden, al zijn we daar nog niet helemaal uit.

Wanneer je zelf met een probleem of vraag zit of graag eens een uitleg over een bepaald onderwerp behandeld wil zien, laat ons dit dan weten en stuur een bericht. Wij starten binnenkort ook een enquete onder onze lezers om te zien welke onderwerpen men graag wil (blijven) zien. Heb je gewoon ideeën voor het Bedrijven Blog, laat het ons dan ook weten 😉
Tenslotte is het leuk te melden dat wordt gestart met een nieuwsbrief waarin we de verschillende artikelen verder onder de aandacht willen brengen onder geïnteresseerden.

Afhankelijk van de input die we langs deze wegen ontvangen, wordt in de komende periode de opzet veranderd of juist gehandhaafd. Wij houden jullie natuurlijk op de hoogte.

Reacties