Sander Wijdemans
19 februari 2020 17:37
door Sander Wijdemans
Categorie:
MKB-tips

Begin je eigen dropshipping webwinkel in zes stappen

Dropshipping is een interessant business model waarbij je online spullen verkoopt die je niet op voorraad hebt. Op deze manier loop je weinig risico, terwijl je wel veel geld kunt verdienen. Belangrijk hierbij is dat je je dropshipping bedrijf goed voorbereid. Volg deze stappen om van jouw dropship business een succes te maken.

Begin je eigen dropshipping webwinkel in zes stappen

1. Maak je eigen businessplan

Essentieel voor het succes van je dropshipping webwinkel is wat je verkoopt. Neem uitgebreid de tijd om productonderzoek te doen. Je kunt dit onderzoek prima zelf doen, bijvoorbeeld via Google Trends. Als je eenmaal een idee hebt, kun je bijpassende producten zoeken bij bedrijven als Oberlo.

Je kunt op korte termijn veel geld verdienen als je mazzel hebt dat je een trend meepakt. In de ideale situatie richt je je op een bepaald onderwerp (bijvoorbeeld telefoonhoesjes) en probeer je binnen dit onderwerp bij trends aan te haken.

2. Breng de competitie in kaart

Er is altijd al wel iemand die actief is in jouw markt. Dat hoeft geen probleem te zijn. Sterker nog, dit betekent waarschijnlijk dat je een goede boterham kunt verdienen in die markt. Het is wel belangrijk dat je goed onderzoek doet naar je concurrenten, zodat jij je kunt onderscheiden.

Je eerste startpunt is ongetwijfeld een zoekmachine, maar ook op social media kun je veel informatie vinden. De belangrijkste vragen die je jezelf moet stellen zijn hoe je concurrenten zichzelf positioneren en hoe zij hun klanten bereiken.

3. Vind een leverancier

Voor je dropshipping webwinkel heb je een leverancier nodig die de producten voor jou verpakt en verzendt. Belangrijk is dat de leverancier producten heeft van goede kwaliteit en dat deze snel en voordelig verstuurd worden. Houdt er rekening mee dat niet alle dropshipping groothandels dezelfde service leveren. Hoeveel ben je bereid zelf te doen?

4. Zet je bedrijf op

Het is tijd om aan de slag te gaan met het bouwen van je webwinkel. Meld je aan bij Shopify en richt je webwinkel in. Zorg voor een goede domeinnaam en stel je webwinkel zodanig in dat alle bestellingen automatisch bij je groothandel terecht komen.

Aan de ene kant is het belangrijk dat je webwinkel er een beetje herkenbaar en onderscheidend uitziet, aan de andere kant moet je hier ook niet te veel aandacht aan besteden. Zorg voor een simpel logo en gebruik een mooi kleurenschema om op te vallen. Met behulp van de kant en klare themes op Shopify kun je eenvoudig je dropshipping business optuigen.

5. Marketing

Voor je webwinkel geldt: ‘It’s better done than perfect’. Het is tijd om je webwinkel aan de wereld te laten zien. Veel bedrijven maken actief gebruik van Facebook advertenties. Je kunt deze heel specifiek richten op mensen die waarschijnlijk interesse hebben in jouw product. Vergeet niet om je advertenties te optimaliseren zodat je kosten kunt drukken. Uiteraard kun je ook adverteren in zoekmachines of gebruik maken van retargeting, oftewel het tonen van advertenties aan mensen die al in jouw webwinkel zijn geweest.

1.	Marketing

Een tweede manier om je klanten te bereiken is door content te plaatsen. Een blogartikel zorgt ervoor dat je klanten je vinden via zoekmachines. Je kunt ook je klanten bereiken via social media. Vind je het moeilijk om dit zelf te doen, dan kun je gebruik maken van influencers.

6. Blijf je webwinkel verbeteren

Je webwinkel draait nu een tijdje, maar er is ongetwijfeld nog ruimte om deze verder te verbeteren. Maak gebruik van tools als Google Search Console en Analytics om meer te leren over het verkeer in je webwinkel. Waar haken mensen af en waar komen mensen vandaan? Ondertussen krijg je ook andere informatie binnen. Denk aan vragen van klanten of reviews.

Je kunt deze informatie gebruiken om je Dropshipping business verder te verbeteren. Uiteindelijk is je bedrijf nooit af. Door het steeds te verbeteren zorg je voor meer omzet.

Reacties