Sander Wijdemans
24 november 2023 10:16
door Sander Wijdemans
Categorie:
Direct marketing

Beurspromotie: zo val je extra op

De aanwezigheid op een beurs blijft voor bedrijven een goede manier om je producten of diensten ‘offline’ onder de aandacht te brengen. Waar 2022 een recordjaar was voor festivals en concerten en events achterbleven, lijkt het in 2023 weer een grote sprong voorwaarts genomen te hebben met veel bezoekers op beurzen. Maar het blijft toch een investering, waar je als bedrijf ook zoveel mogelijk uit wilt halen. En naast jouw stand, zijn er nog veel meer andere stands op de beurs te vinden. Hoe zorg je ervoor dat de bezoekers jouw stand niet voorbij lopen? Hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf extra opvalt? We vertellen je in dit artikel alles over beurspromotie.

Promotie vooraf

Een belangrijk onderdeel van beurspromotie start al ruim voordat de beurs plaatsvindt. Zorg er namelijk voor dat in ieder geval je klanten weten dat je op de beurs aanwezig bent, maar bedenk ook slimme manieren om je potentiële klanten te bereiken. Probeer ze te triggeren om naar de beurs te komen met een leuke actie. Maak hierbij bijvoorbeeld gebruik van e-mailmarketing en socialmediamarketing en zet mogelijk zelfs een speciale campagnepagina op waar mensen meer informatie vinden over jouw aanwezigheid op de beurs. 

Een interessante beursaanbieding

Zorg ervoor dat het echt de moeite waard is om naar je stand te komen met bijvoorbeeld een hele interessante beursaanbieding. Dat kan een korting zijn of een goodiebag met een leuke inhoud. Een goodiebag samenstellen is heel eenvoudig en als daar dan ook nog eens je logo op staat, dan maken de ontvangers meteen reclame voor jouw bedrijf wanneer ze op de beurs rondlopen.  

Interactiviteit op de stand

Wanneer bezoekers ook echt zelf iets kunnen doen en ervaren, zorgt het er niet alleen voor dat ze aangetrokken worden door de stand, maar ook dat het beter blijft hangen. Zorg dus voor interactiviteit op de stand en denk daarbij out of the box. Denk aan voelen, ruiken, horen.. alles kan en mag. Hier kan VR bijvoorbeeld een leuke rol in spelen, maar het kan ook een simpele kartonnen doos zijn, waarin je de producten kunt voelen.

Een opvallende stand

Denk ook goed na over het inrichten van je stand en zorg ervoor dat deze opvalt. Het hoeft niet noodzakelijk een hele grote stand te zijn om op te vallen. Je kunt ook kijken naar mogelijkheden om je stand in de hoogte te laten opvallen. Een televisiescherm met een filmpje trekt ook vaak de aandacht, dus daar kun je ook aan denken. En het gebruik van felle kleuren werkt natuurlijk ook heel goed.

Laat je inspireren

Loop zelf ook eens een rondje op de beurs en kijk hoe andere bedrijven het doen. Je hoeft het natuurlijk niet na te doen, maar je kunt je hierdoor wel laten inspireren voor de volgende beursdeelname. En dan kijk je natuurlijk vooral naar de stands die heel veel bezoekers trekken. Wat hebben zij voor aankleding of acties?

Met behulp van de bovenstaande tips haal je alles uit je beurspromotie. Maak een goed plan voor de beurs en evalueer kritisch na iedere deelname wat het heeft opgeleverd. Daar haal je weer leerpunten uit voor de volgende keer!

Reacties