Bezoekers website en Social Media via analytics in nieuw CRM van KeyWare
Vóór het einde van volgende maand introduceert KeyWare een CRM-systeem waarin website bezoek en social media geïntegreerd worden opgenomen. Door slimme koppeling met verschillende databases ontstaat een revolutionair zelf-verrijkend CRM systeem
KeyWare uit Leusden ontwikkelt al meer dan 10 jaar branchegerichte CRM-oplossingen en introduceert nu een ware doorbraak. Bedrijven Blog Nederland sprak met de trotse eigenaar Clement Keyzer.
Door de samenwerking met Snoobi Analytics, een tool die ervoor zorgt dat zakelijke bezoekers van uw website identificeerbaar zijn, ontstond het idee om de gegevens en het gedrag van websitebezoekers geautomatiseerd in een CRM-systeem op te nemen.
“Websitebezoek is natuurlijk al langer meetbaar door tools als Google Analytics, maar verschaft nooit de informatie die je eigenlijk zou willen hebben” aldus Clement Keyzer, bedenker van het concept. “Waar het om gaat is dat je graag wilt weten wie op welk moment op je website is en wat hij of zij daar doet; het klikgedrag van een bezoeker zegt heel veel. Je kunt zo zien of je concurrenten aan het kijken zijn wat jou nou zo uniek maakt, of bestaande klanten die rondkijken of er nog iets nieuws te vinden is. Maar niet in de laatste plaats is er ook een categorie bezoekers die aan het zoeken is naar producten of diensten en zich daarmee kwalificeert als potentiele koper.”
Website Marketing en analytics
Iedereen met een zakelijke website doet zijn uiterste best om die zo aantrekkelijk mogelijk te maken, maar heeft nauwelijks inzicht in het bezoek, laat staan in de conversie naar klant. Ook worden hersens gebroken om de bezoeker te verleiden om een contactformulier in te vullen, maar het is een feit dat dit slechts in 3% van de gevallen gebeurt. Met KeyWare is het vanaf nu dus mogelijk om anonieme zakelijke bezoekers van uw website of webwinkel om te zetten in waardevolle informatie, direct in het CRM systeem. Klaar om op te volgen.
Snoobi Analytics Software
Snoobi Analytics is niet nieuw. Deze van oorsprong Finse analytics tool is in Nederland marktleider voor commerciële webanalyse voor het MKB. Snoobi Analytics wordt vaak ingezet als leadgenerator en als monitor voor acquisitiecampagnes. “Snoobi is een heel krachtige tool, maar vereist veel discipline van de gebruikers” meent Keyzer. “In de ideale situatie zou je elk bezoek moeten vastleggen in een CRM systeem. Dat is handwerk. Best een gedoe dus. Vervolgens besluit je om te gaan bellen naar aanleiding van een websitebezoek. Als dan blijkt dat er wel interesse is, maar dat de beslissing om te kopen nog een paar maanden uitgesteld wordt, ga je met je CRM aan de gang om te zorgen dat deze lead goed “verzorgd” wordt.
Dat verhoogt de scoringskans exponentieel. Maar daar ontstaat meteen het probleem” beschrijft Keyzer. “Met name in het MKB is de commerciële staf vaak niet in staat, of in de gelegenheid, of zelfs niet bereid om gegevens vast te leggen en op te volgen. Te weinig tijd, druk met andere dingen, kortom: de drempel is te hoog. Die drempel gaan wij verlagen. Bovendien doen we Snoobi te kort als we het als leadgenerator bestempelen. Bezoek van concurrenten en bestaande klanten is immers minstens zo belangrijk en daar moet ook iets mee gedaan worden”
Website bezoekers en Social Media data naar CRM
Door gebruik te maken van deze nieuwe methode krijgt men gekwalificeerde informatie binnen in het CRM systeem. Vóórdat het systeem in gebruik genomen wordt, wordt met de klant bepaald welk bezoek zich kwalificeert om in het CRM systeem te komen. Met andere woorden: aan welke voorwaarden moet een bezoek voldoen. Dat kan bijvoorbeeld een combinatie zijn van het aantal pageviews en de totale tijd op de website.Vervolgens worden de bezoeken helder een eenduidig gepresenteerd; bezoek van bestaande relaties wordt automatisch toegevoegd en nieuwe bezoekers moeten door de gebruiker worden geclassificeerd: is dit een bestaande klant, een concurrent of een lead? Daarna volgt de opvolging: de bedrijfsnaam wordt gegoogeld, op linked-in wordt gekeken naar functionarissen en vervolgens wordt de Snoobi-informatie verrijkt met de gevonden gegevens. Als een bezoeker eenmaal als relatie is opgenomen in het CRM systeem, dan gaat dit proces volautomatisch. “Het is dus feitelijk een zelf-lerend en zelf verrijkend systeem” beschrijft Keyzer. “Als je een lead na verloop van tijd opvolgt, kun je precies zien of hij tussentijds nog op je site geweest is en waar zijn interesse ligt. Dat maakt het telefoongesprek een stuk gemakkelijker.Het wordt nóg mooier als we er een module aankoppelen van Data-Collectief: dan kunnen we zelfs de bedrijfsgegevens én de namen van de functionarissen op sleutelposities automatisch het CRM-systeem in laten lopen. Hoe cool is dat?!”
Social Media en Analytics
“Haast vanzelfsprekend”, vindt Keyzer, “dat we ook social media integreren in ons CRM systeem. Het is toch geweldig als je even snel kunt kijken wat een mens zoals bezighoudt voordat je gaat bellen. Zowel zakelijk als privé. Dat geeft het gesprek een persoonlijke touch en ook dat vergroot de scoringskans. Daar zijn alle geleerden het over eens”
Online-offline integratie
Het CRM systeem is zo opgebouw dat het modulair uitbreidbaar is. Er kan een factureer-module aan gekoppeld worden, een bulk-mail module zodat al het werk op kantoor naadloos integreert met de website informatie.
“Ik zie geweldige mogelijkheden voor de zakelijke dienstverlening” aldus Keyzer, zelf jaren actief geweest in het vermarkten van Vastgoed. “Stel je voor dat je een makelaar in bedrijfs onroerend goed bent en je precies kunt zien wie naar een bepaald object gekeken heeft. Dit is eindelijk een manier om de markt echt pro-actief te gaan benaderen. Eerst kijken wie naar een object gekeken heeft, dan in de NVM database kijken wanneer het huidige huurcontract afloopt en vervolgens je diensten aanbieden in welke vorm dan ook. Iemand kijkt tenslotte niet zomaar naar een ander kantoor. Beter voorbereid kun je een telefoongesprek niet in gaan.”
Nieuw CRM automatisch up 2 date: Migratie bestaande gegevens
Keyzer is laaiend enthousiast over zijn concept: “We gaan nieuwe gebruikers zo goed mogelijk ontzorgen. We leveren een laagdrempelig, vlotwerkend en zeer betaalbaar systeem op en we zorgen ervoor dat bestaande gegevens gemigreerd worden. Of dat nu vanuit outlook is of vanuit een ander CRM systeem dat is geen enkel probleem. Het kan wel zijn dat de data geredigeerd moet worden, maar dat ligt vaak aan de kwaliteit die we aangeleverd krijgen.”
Wat kost het CRM inclusief Websitebezoekers en Social media?
We vragen Keyzer naar de kosten van het systeem. “ De prijs? Ja ik weet hoe belangrijk die is. Ik wil een hele lage instapdrempel zodat ook kleinere ondernemingen gebruik kunnen maken van dit revolutionaire systeem. We gaan de oplossing aanbieden volgens het SAAS-principe. Geen aanschafprijs dus, maar betalen voor het gebruik. Geen investering, maar alleen operationele kosten.
Er zijn verschillende afrekenmodellen mogelijk en we overleggen met de klant wat hem of haar het beste past. Het meest gangbaar zal zijn om een laag basistarief te hanteren, te vermeerderen met een tarief per gebruiker en vervolgens een tarief per “feed”. Zo zorgen we ervoor dat ook ondernemers met weinig traffic / verkeer dit systeem kunnen gebruiken. We gaan de CRM markt op z’n kop zetten. Let maar op!”
De ontwikkelingen worden uiteraard door Bedrijven Blog Nederland op de voet gevolgd. Wanneer deze oplossing op de markt komt, maken wij hier direct melding van.