Big data voor het MKB? 6 tips hoe je deze nu eenvoudig kan gebruiken!
Big data is niet enkel meer voorbehouden aan grote bedrijven die enorme budgetten hebben. Razend benieuwd? Hier zijn 6 tips om data te gebruiken voor meer business intelligence.
Ook het MKB beschikt over veel online en offline data om zo data-gedreven beslissingen te maken die hun bedrijf doen groeien. Vooral voor sales, marketing en customer service kan je vanalles met big data bijleren met niet teveel moeite. Zolang je maar over de juiste tools beschikt.
6 tips om big data eenvoudig te gebruiken
Leads kwalificeren
Je marketeers excelleren, je salesmensen zijn geboren netwerkers en je product overtuigt klanten om er mond-tot-mondreclame voor te maken. Aan leads dus geen gebrek! Maar niet elke lead is geschikt om mee in zee te gaan. Om het kaf van het koren te scheiden zal je data moeten aanspreken.
De bedrijfswebsite en Google doen veel. Natuurlijk bel je ook even op voor een beeld van welk vlees je in de kuip hebt. Al die info stop je meteen in je CRM-systeem: sector, locatie, grootte van het bedrijf, budget en behoeften.
De lead toont interesse en heeft een probleem dat jij kan oplossen. Top! Maar klopt het financiële plaatje wel? Met een KvK-nummer zoek je omzet, winst en kredietwaardigheid van een lead op – tenminste, als je je CRM koppelt aan een financiële database zoals bedrijvengids Trends Top.
Klantenrelaties personaliseren
Erg vervelend, slecht onderhouden klantenrelaties. Dat geldt voor het hele klantentraject. Een lead die zich steeds opnieuw moet voorstellen, koopt niet gauw. Een klant die bij de klantendienst telkens hetzelfde verhaal moet herhalen, raak je snel kwijt.
Loop niet in die val. Leer je klantenbehoeften kennen en sla elk contact netjes op in je CRM. Met enkele klikken roep je de essentiële data weer op wanneer je ze nodig hebt. Zo winnen beide partijen tijd en schep je een persoonlijke band. Dat loont, want een begrepen klant is loyaal en staat open voor upselling en cross-selling.
Als je bovendien ook met segmenten werkt, gebaseerd op je leadkwalificatie, stuur én evalueer je makkelijk gerichte e-mailcampagnes. Zo gebruik je data om op een eenvoudige manier ook je e-mailmarketing te personaliseren.
Je verkooptraject op de voet volgen
Tussen een eerste kennismaking en een betaalde factuur zit een schat aan informatie: Hoe kwam de lead bij jou terecht? Wat voor contact is er geweest? Hoe verliepen de meetings? Om wat voor bedrag gaat het? Werden er offertes verzonden? Werden die aanvaard en waarom (niet)?
Met een flexibele applicatie als Teamleader volg je elke stap minutieus, door notities te maken, bezoekrapporten op te stellen, relevante documenten op te slaan, telefoontjes en e-mails te tracken en te linken aan een deal of contactpersoon – allemaal op één plaats.
Loopt het uiteindelijk toch ergens mis, dan hou je ook de redenen van verlies bij. Zodat je als onderneming constant bijleert en een volgende keer beter kan doen!
Je pipeline in het oog houden
Op dealniveau is er heel wat data beschikbaar. Bekijk het echter ruim: hou ten allen tijde je pipeline in het oog, dan sta je op het eind van het kwartaal niet voor verrassingen.
In Teamleader zie je meteen hoe goed je er financieel voorstaat. Doordat je per deal nauwkeurig bijhoudt in welke fase je zit, heb je duidelijk zicht op je financiële pipeline. Heb je voldoende aanvaarde deals, of vooral verzonden offertes? Zijn er nog te factureren projecten? Staan er facturen open?
Giswerk behoort tot het verleden: op basis van je statistieken voorspelt Teamleader keurig je inkomsten op de korte termijn, per 7 of 30 dagen, zodat jij – en je boekhouder – met een gerust hart kunnen werken.
Interessante statistieken genereren
Over statistieken gesproken: ook op dat vlak biedt Teamleader je een heleboel handige oplossingen om inzicht te krijgen in je bedrijfsactiviteit.
De applicatie toont je bijv. waar geografisch je meeste leads zitten en via welk kanaal ze binnenkomen. Door nog eens te filteren op segment en dealgrootte identificeer je in een handomdraai je meest profijtelijke klanten en veelbelovende leads.
Timetracking toont dan weer waar je het meest factureerbare tijd haalt, zowel wat klanten betreft als medewerkers. Door bovendien per medewerker na te trekken wat de looptijd en conversiekans is per dealfase, heb je alles in huis om de prestaties van je verkoopsteam te beoordelen en je bedrijfsprocessen te optimaliseren.
Leren uit winst & verlies
Ondertussen is het wel duidelijk: data-analyse is ook op MKB-niveau van groot belang. Door accurate, real-time data in de mix te gooien – je klanten, je verkoop, je marketing … – ontdek je de hindernissen die maximale resultaten tegenhouden.
Zonder die hindernissen zit je in een rechte lijn naar betere cijfers, maar ook beter product management, strategische kennis en doelgerichte marketing.
“Klinkt goed … maar ook wel duur en lastig.”
Nee hoor! Met bijvoorbeeld Teamleader heb je eenvoudig alles in huis om je deze doelen bereiken. Lekker makkelijk en zacht geprijsd, bovendien kan je het nu gratis uitproberen.