Desiree Machtel-Groen
4 december 2013 14:33
door Desiree Machtel-Groen
Categorie:
Marketing

Crowdfunding: marketing op zich! Uitleg en toelichting hier.

De opvallende lezer heeft het woord de afgelopen maanden steeds vaker voorbij zien komen: crowdfunding. Niet alleen ambitieuze individuen, maar ook steeds meer grote ondernemingen maken gebruik van crowdfunding.

Bij crowdfunding loopt de financiering van projecten niet meer via een bank of andere kredietverlener, maar via de crowd. De menigte dus. Zo ben je voor je geld niet meer afhankelijk van één partij, maar van tientallen tot honderden of zelfs duizenden investeerders. Dit zijn vaak zowel bedrijven als particulieren. Zo wordt het idee van één persoon zomaar een breed gedragen onderwerp.

Sociaal investeren

Crowdfunding komt van de marketingterm crowdsourcing. Hierbij bepalen consumenten de uiteindelijke uitvoering van een product of idee in de ontwikkelingsfase. In de eerste helft van het vorige decennium kwam crowdfunding op in, hoe kan het ook anders, de VS. In eerste instantie werd het vooral gebruikt voor projecten of artiesten in de kunst en cultuursector. Dit waren de gebieden waar mensen vaak sowieso al moeite hadden met het bij elkaar schrapen van een startkapitaal. Samen met de ontwikkeling van sociale media heeft ook de ontwikkeling van crowdfunding uiteindelijk een vlucht genomen. Hoe kun je tenslotte beter gratis met zoveel mogelijk mensen in contact komen als op het internet en via sociale media?

Nederlanders en crowdfunding

Crowdfunding uitgelegdMotivaction en adviesbureau Douw&Koren deden een onderzoek naar crowdfunding onder ruim elfhonderd Nederlanders. De helft van deze groep bleek bekend te zijn met het concept en meer dan de helft, 57%, gaf aan het een goed alternatief voor een bancaire lening te vinden. 46% van de mensen die bekend zijn met crowdfunding vindt bovendien dat deze manier van financieren bijdraagt aan het herstel van het vertrouwen in de economie. In ieder geval doet het wel iets met het gevoel van saamhorigheid, bij bepaalde projecten. Samen maak je iets mogelijk. Dat is toch mooi?

Betrouwbare investering

Voor bedrijven die willen participeren in een crowdfundingproject is de mate van enthousiasme onder ‘de burger’ een goede graadmeter. Als de consument achter het project staat, moet je zorgen dat je er als bedrijf als de kippen bij bent. Zo laat je zien dat je én maatschappelijk betrokken bent én dat je weet wat ‘the crowd’ de moeite waard vindt. Een betrouwbare investering. Geen opiniepeiling werkt beter dan crowdfunding, wat dat betreft!

Crowdfunding als marketingtool

Goede doelen adverteren zich drie slagen in de rondte om Nederlanders enigszins in beweging te krijgen. Soms lijkt het wel of mensen een beetje anti-goededoelen worden. Wéér een reclamespotje. Wéér een collectant. Crowdfunding kan op de een of andere manier nog steeds rekenen op sympathie. Alleen al omdat het ‘anders’ is. Ook wel iets minder direct dan een collectant natuurlijk. Het feit dat mensen of bedrijven via crowdfunding iets proberen te financieren wordt door veel partijen al gezien als nieuws.

Het is toch iets unieks. Zeker als grote bedrijven en organisaties het doen. Het Amerikaanse Makerbot probeert zo voor elke school in Amerika een 3D-printer te regelen. De Amsterdamse Hermitage probeert de restauratie van een muurschildering te bekostigen via crowdfunding. Niet alleen is het een leuke manier om als bedrijf onder de aandacht te komen, je krijgt ook nog je project van de grond.

Reacties