Hans van Schip
24 mei 2013 09:23
door Hans van Schip
Categorie:
E-commerce

De Europese e-commerce: Hoe groot is de groei en wat zijn de verwachtingen

E-commerce in Europa groeit flink zo laat het nieuwe Europese B2C Ecommerce Rapport 2013, uitgegeven door Ecommerce Europe, zien. Ecommerce Europe is de Europese koepelorganisatie voor online retailing, waar Thuiswinkel.org in participeert. Hoe groot was die groei en wat zijn de verwachtingen. Korte toelichting en infographic.

Gisteren maakte de Nederlandse thuiswinkel organisatie en eCommerce Europe de cijfers bekend met betrekking tot e-commerce in Europa in 2012. Hieronder een korte samenvatting, de verwachtingen voor dit jaar en de komende jaren en een mooie infographic ter ondersteuning.

Wat was de groei van e-commerce in Europa in 2012

logo van ecommerce Europe

De Europese online omzet van producten en diensten groeide in 2012 met 19% naar € 311,6 miljard. De EU28 (inclusief Kroatië, dat EU-lid wordt vanaf 1 juli 2013) behaalde een omzet van € 276,5 miljard. Dat is maar liefst 88,7% van de totale Europese B2C e-commerce omzet en betekent een groei van 18,1% ten opzichte van 2011.

Drie landen nemen een belangrijke plaats in de Europese e-commerce markt in: het Verenigd Koninkrijk (€ 96 miljard), Duitsland (€ 50 miljard) en Frankrijk (€ 45 miljard). Het totaal van € 191 miljard van deze drie landen is samen goed voor 61% van de totale Europese B2C e-commerce sector en 69% van de EU28.

Wat zijn de verschillen in E-commerce penetratie en groei per regio

West-Europa is de regio met de hoogste B2C e-commerce omzet in Europa. Dit komt door de impact van twee van Europa’s grootste e-commerce economieën: het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. West-Europa vertegenwoordigt € 160,8 miljard (51,6%) van de totale Europese e-commerce markt. Centraal Europa is de op een na grootste e-commerce regio van Europa, met € 76,3 miljard (24,5% van de Europese e-commerce sector). Duitsland, het op een na grootste e-commerce land van Europa, is toonaangevend in Centraal Europa.

In 2012 werden de Noord-Europese landen ingehaald door Zuid-Europa, dat nu de derde plaats inneemt binnen Europa met een omzet van € 33,2 miljard en een groeicijfer van 33,6%. Het aandeel van Zuid-Europa in de totale e-commerce markt van Europa is 10,7%. De twee gebieden met de meest opkomende e-commerce markten zijn Oost-Europa en Zuid-Europa, met o.a. Spanje, Italië, Portugal, Griekenland en Turkije.

Noord-Europa staat nu op de vierde plaats, met een omzet van € 28,7 miljard, en daarmee een marktaandeel van 9,2%. Oost-Europa, met Rusland voorop, laat een indrukwekkende groei zien van 37%, met een omzet van € 12,6 miljard en een marktaandeel van 4%.

infographic e-Commerce in Europa

e-Commerce in Europa

Europa is ’s werelds grootste B2C e-commerce markt

Al in 2010 haalde Europa de Verenigde Staten in als grootste B2C e-commerce markt van de wereld. In 2012 bereikte de totale Europese B2C e-commerce van goederen en diensten een omzet van € 311,6 miljard en heeft daarmee een wereldwijd aandeel van 35,1%. Momenteel is Noord-Amerika, inclusief de VS en Canada, de op een na grootste e-commerce markt, met een omzet van € 294,2 miljard en een wereldwijd aandeel van 33,1%. Azië-Oceanië volgt met een omzet van € 227,8 miljard en een wereldwijd aandeel van 25,6%. Azië-Oceanië is het continent met de snelste wereldwijde groei op het gebied van B2C e-commerce. De opkomende gebieden zijn Latijns-Amerika, met een omzet van € 42,1 miljard (4,7% aandeel) en de MENA-landen (het Midden-Oosten en Noord-Afrika) met een omzet van € 10,8 miljard (1,2% aandeel). Ecommerce Europe schat de totale wereldwijde e-commerce markt op € 889 miljard.

E-commerce in Europa blijft enorm groeien

De sterke groei van e-commerce in Europa is goed te verklaren, aldus Wijnand Jongen. Wijnand Jongen is vicepresident van Ecommerce Europe en verantwoordelijk voor statistiek en het onderzoek. “Vooral de Scandinavische landen, Nederland en het Verenigd Koninkrijk hebben een voorsprong wat betreft het gebruik van internet en mobiele apparaten. In deze landen is 70 tot 80% van de internetgebruikers ook online koper. De internetpenetratie is 90% of hoger. En de adaptatie van m-commerce via smartphones en tablets is groot. De groeicijfers voor deze landen zijn momenteel 10 tot 15%. Daarnaast zijn er veel opkomende landen in Europa, met name in het zuiden en oosten.

Op dit moment hebben deze landen relatief nog weinig online kopers, maar de markt groeit daarentegen snel. Tegen het einde van 2016 verwacht Ecommerce Europe dat de Europese B2C e-commerce markt, gedreven door een toenemend vertrouwen en een groeiend aantal online kopers, gaat verdubbelen, tot een omzet van € 625 miljard.”

In Europa zijn steeds meer consumenten permanent online

De komende jaren wordt de groei in de online verkoopcijfers vooral bepaald door de snelle en spectaculaire penetratie van m-commerce. In 2012 werd 12% van de totale online verkopen in het Verenigd Koninkrijk al gerealiseerd door de m-commerce. Eind 2011 was dit nog ‘slechts’ 5%. In de Scandinavische landen staat het aandeel momenteel op 8%. Ter vergelijking: het aandeel van de m-commerce in de Verenigde Staten wordt inmiddels al geschat op bijna 10%, bijna het dubbele van wat het was in 2011.

Wijnand Jongen: “Hier in Europa zien we een soortgelijke trend. Het Verenigd Koninkrijk, de Scandinavische landen en Nederland nemen het initiatief. Andere landen zullen snel volgen. Inmiddels heeft 47,6% van alle Europeanen een smartphone, waarmee Europese consumenten permanent online zijn; ze kunnen zoeken en kopen waar ze willen en wanneer ze dat willen.”

Voor de liefhebbers die het hele rapport van Ecommerce Europe willen ontvangen. Dat kan tegen betaling middels een aanvraag op de website van Ecommerce Europe.

Reacties