De Lean Six Sigma-methodologie: wat betekent het voor de bedrijfsprocessen?
Lean Six Sigma is een methodologie voor het bedrijfsmanagement gericht op de verbetering van bedrijfsprocessen. Centrale aspecten die hierbij een belangrijke rol spelen, is het elimineren van problemen, het wegwerken van verspilling en inefficiëntie, het continu verbeteren van de arbeidsomstandigheden en het verhogen van de klantentevredenheid. Deze uitgebreide methodologie bestaat uit instrumenten, technieken, strategieën en beginselen om de organisatorische prestaties te verbeteren. Wil je weten waarom de Lean-aanpak van belang kan zijn binnen jouw bedrijfsvoering? In dit artikel hebben we vijf redenen om Lean Six Sigma toe te passen in jouw bedrijfsprocessen op een rijtje gezet.
1. Zorgt voor een efficiënt tijdbeheer
Tijd is een waardevolle hulpbron die individuen en organisaties strategisch moeten inzetten. het verstandig gebruik van tijd in jouw bedrijf moet je niet onderschatten. Effectief tijdbeheer verhoogt de concentratie en productiviteit op de werkvloer, stelt je onderneming in staat om meer kansen te benutten en meer tijd te besteden aan belangrijke projecten, doelen en mensen.
2. Het verkorten van de cyclustijd van processen
Het verkorten van de cyclustijd van bedrijfsprocessen speelt een centrale rol in uiteenlopende industrieën. Denk bijvoorbeeld aan projecten in de bouw en de verwerkende industrie, waarbij wijzigingen in het ontwerp of een inefficiënt managementbeleid kan leiden tot vertraging in oplevering en tot een enorme, onnodige kostenpost kan uitmonden. Met een Lean Six Sigma Black Belt opleiding zullen jij en je werknemers beter in staat zijn om de factoren te identificeren die de cyclustijd van verschillende processen beïnvloeden en kunnen er manieren worden gevonden om vertragingen en extra kosten te voorkomen.
3. Strategische planning gericht op verbetering
Bij de Lean Six Sigma-methode draai het allemaal om een strategische focus voor het toepassen van verbeteringen. Hierbij maakt de Lean-aanpak veelal gebruik van een traditionele SWOT-analyse om sterke en zwakke punten, kansen en bedreigingen in kaart te brengen en om om gebieden voor verbetering te identificeren. Deze methode kan onder meer worden gebruikt om meer inzicht te krijgen in interne bedrijfsprocessen, het elimineren van onnodige complexiteit en het verhogen van de productiviteit.
4. Het verbeteren van de werknemersmotivatie
Zoals we in de introductie al aangeven, speelt de werknemerstevredenheid een belangrijke rol bij de Lean-aanpak. Het is natuurlijk niet alleen het salaris dat een rol speelt bij de werknemersmotivatie, maar ook een gebalanceerde werkomgeving, een uitdagende maar eerlijke takenverdeling en evenwicht tussen werk en privéleven.
Door middel van werknemers te voorzien van de tools en technieken die de Lean-aanpak bieden, worden ze in staat gesteld om hun eigen kennis te ontwikkelen en die te delen op de werkplek. Dit kan uiteindelijk het gevoel van eigenaarschap en motivatie van de werknemers vergroten.
5. Het vergroten van de klantenbinding
De klanttevredenheid over de kwaliteit van de dienstverlening is dé manier waarom succesvolle bedrijven zich onderscheiden van de concurrenten. Met het invoeren van de principes die Lean Six Sigma omvatten, kan het risico van ontevredenheid bij de klant worden verminderd. Een essentieel deel van dit proces houdt in dat er wordt geluisterd naar klanten en dat hun mening over de producten en diensten wordt begrepen.