Sander Wijdemans
30 juni 2022 11:02
door Sander Wijdemans
Categorie:
MKB-tips

Drie tips voor de beginnende B2C retailer

De retailbranche is er een die veel ondernemers ambiëren. Er vindt hier namelijk een prachtige wisselwerking plaats tussen ondernemers en consumenten. Men verkoopt over het algemeen immers producten aan consumenten. Dit is een ontzettend mooie tak van sport, maar dit is er wel een waar ontzettend veel haken en ogen aan zitten. Consumenten worden immers nóg veel beter beschermd in aankopen dan bijvoorbeeld bedrijven. Er zijn dus ontzettend veel zaken waar je rekening mee moet houden als je de retail in wilt. In deze blog vertellen we je meer over drie van deze zaken!

Garantie

Het grootste verschil tussen verkoop aan consumenten en aan bedrijven zit hem misschien wel in de garantie. In een B2C verkoop is een consument namelijk altijd tot op zekere hoogte verzekerd van garantie. Dit is wettelijk vastgesteld om de consument te beschermen. Binnen B2B verkopen geldt dit vaak in veel mindere mate. In de B2B branche spreekt men van tevoren de voorwaarden van garantie af. Hierin geldt, als er niets is afgesproken, dan valt er vaak weinig aanspraak te doen op enige garantie. Het is belangrijk om dit in je achterhoofd te onthouden. Je bent namelijk de consument wel degelijk wat verschuldigd als er iets kapot gaat.

Gebruik van stoffen

In veel retailproducten worden extra stoffen toegevoegd om het product mooier of bijvoorbeeld langer houdbaar te maken. Een voorbeeld van zo’n stof is benzylalcohol. Deze stoffen worden vaak in het creatieproces van de producten gebruikt. Het is belangrijk dat je goed op de hoogte bent van de stoffen die producenten gebruiken om jouw producten te maken. Het kan namelijk per land verschillen wat er wel en wat er niet in een product gebruikt wordt. Over het algemeen zullen de producenten die de benzylalcohol kopen je van voldoende informatie kunnen voorzien. Het is hierin dan ook belangrijk dat je je producent uitkiest die de producten zo creëert dat ze in jouw land van verkoop verkocht mogen worden.

Creëer een mooi uithangbord

De B2C retailer van 2022 kan natuurlijk op verschillende manieren actief zijn. Waar men vroeger een fysieke winkel moest hebben, kan men tegenwoordig online ook alle producten verkopen. Een ding blijft in beide gevallen centraal staan, er moet een mooi uithangbord gecreëerd worden. Of dit nu de website of de fysieke winkel is maakt niet zoveel uit. De beide touchpoints met de consument moeten er mooi, verzorgd en goed uit zien om enige kans op verkopen te hebben!

Reacties