Hans van Schip
17 januari 2014 11:18
door Hans van Schip
Categorie:
E-commerce

E-commerce groei: Kansen voor ondernemend Nederland

E-commerce oftewel (online) retail en dienstverlening blijft internationaal groeien. Nederlandse ondernemers moeten online activiteit blijven ontwikkelen en uitbreiden!

De groei van de (online) retail en dienstverlening biedt kansen voor BV Nederland. On- en offline verkoopkanalen versmelten en concurrentie gaat dwars door internationale grenzen heen. In de strijd om de bestedingen van de consument is het zaak dat Nederland een e-commerce ambitie ontwikkelt. Daarmee komen kennis en talent tot ontwikkeling met de economische groei in en naar Nederland als gevolg.

Aldus Ed Nijpels tijdens de overhandiging van de onderzoeksresultaten van Shopping2020 aan Bertholt Leeftink, Directeur Generaal Bedrijfsleven en Innovatie van het Ministerie van Economische Zaken. De overhandiging vond vandaag plaats tijdens de Nieuwjaarsreceptie van Thuiswinkel.org. Ed Nijpels is voorzitter van Thuiswinkel.org en voorzitter van de Commissie van Aanbeveling van Shopping2020.

E-Commerce bevindingen en trends

Belangrijkste bevindingen volgens Shopping2020: in toenemende mate worden de – vaak mobiele – contactmomenten (touchpoints) met de consument doorslaggevend. Hierdoor zal de rol van webwinkels, winkels en dienstverleners nationaal en internationaal veranderen. Omdat de consument zich on- en offline – thuis, onderweg en in de winkel – oriënteert en producten en diensten koopt, zijn oplossingen nodig om dat aankoopproces een vloeiende (‘seamless’) beleving te laten zijn. Slimme ID-oplossingen zijn dan nodig om klanten en hun voorkeuren overal te kunnen herkennen.

E-commerce online betalenEZ onderstreept het belang onderzoek Shopping2020 Het Ministerie van Economische Zaken onderstreept het belang van de onderzoeksresultaten. Bertholt Leeftink: “E-commerce is belangrijk voor onze economie omdat deze sector een enorme groeikracht heeft. In die groei wil het ministerie u graag steunen.

Tegelijkertijd laat het onderzoek zien dat er nog veel uitdagingen zijn. Het Ministerie van EZ gaat die uitdagingen graag samen met u aan. Zo zorgen we ervoor dat Nederland over enkele jaren koploper in internetverkoop is – en de digitale toegangspoort tot Europa wordt.”

Als voorbeeld van deze samenwerking nodigde Leeftink de aanwezigen uit samen te kijken naar welke thema’s opgepakt kunnen worden tijdens het Nederlandse voorzitterschap van de Europese Unie in 2016.

Shopping2020: Van onderzoek naar actie

E-commerce groei vraagt om actieOm deze uitdagingen het hoofd te bieden evolueert Shopping2020 van een onderzoeks- naar een actieprogramma. Volgens Ed Nijpels wordt gedacht aan programma’s op het terrein van het internationale vestigingsklimaat voor e-commerce in Nederland, identificatie voor alle branches die producten en/of diensten verkopen aan consumenten en slim verkopen in nieuwe winkelstraten of via marktplaatsen.

Ed Nijpels: “De markt moet zelf initiatieven oppakken. De overheid wordt om hulp gevraagd waar dat haar taak is.”

E-commerce ambitie

Shopping2020 wil Nederlandse winkeliers, dienstverleners en hun branches bedienen om slim te concurreren in Nederland, maar ook binnen Europa en daarbuiten. Projecten die in de komende periode worden uitgewerkt:

E-commerce groei vraagt innovatie

  • Nederland als e-commerce valley en toegangspoort voor Europa. Nederland zou mondiale e-commerce bedrijven moeten faciliteren om voor Nederlandse ondernemers makkelijk toegang te krijgen tot kennis en talent. Ook een in Nederland op te zetten internationaal accelator-programma voor jonge bedrijven op het gebied van e- en m-commerce past hierbij.
  • Winkeliers en verkopers van diensten moeten snel, makkelijk en betrouwbaar consumenten kunnen identificeren. Een brancheoverstijgende e-ID oplossing is daarvoor wenselijk. De overheid moet het e-ID stelsel als voorwaarde daarom vroeg in 2015 opleveren.
  • Er moeten nieuwe winkelstraten ontstaan die inspelen op het veranderende koopgedrag (producten, diensten, horeca, cultuur) van consumenten. Dit kan niet zonder passend ruimtelijk ordeningsbeleid van gemeenten.
  • Via een Dutch Pipeline moeten Nederlandse winkeliers en dienstverleners in staat worden gesteld om via bestaande e-commerce platformen hier en in Europa te verkopen.

Voor webwinkeliers blijft het belangrijk om deze projecten te blijven volgen. Het Bedrijven Blog Nederland blijft daarom al het nieuws volgen en publiceert dit met de tag Shopping2020!

Reacties