Een fysieke winkel openen: dit heb je nodig
Heb je de droom om een eigen winkel te openen? Gaat je voorkeur hierbij uit naar een fysieke winkel in plaats van een online webshop? Dan is het nu de tijd om je droom uit te laten komen. Meerdere grote online ketens kiezen immers ook weer voor het openen van fysieke winkels.
Het openen van een eigen fysieke winkel is niet makkelijk. Je moet met tal van zaken rekening houden, je hebt een startkapitaal nodig en je hebt (hoogstwaarschijnlijk) met concurrentie te maken. Dit maakt het des te belangrijker om de opening van je fysieke winkel goed voor te bereiden. Vergeet daarbij onderstaande zaken absoluut niet.
Een herkenbare naam
Je moet je eigen fysieke winkel uiteraard een naam geven. Kies voor een herkenbare naam. Idealiter gaat het ook om een korte naam en een naam die goed te onthouden is. Dit maakt het eenvoudiger voor je om de gewenste naamsbekendheid op te bouwen.
Belettering op je winkel
Als winkelend publiek langs je winkel loopt, wil je uiteraard dat ze naar binnen komen. Om de kans hierop te vergroten, heb je belettering op je winkel nodig. Denk hierbij aan de naam van je winkel op de gevel, aan stickers en aan andere visuele uitingen. Onder meer stickers maken is tegenwoordig eenvoudig te doen, dankzij de vele technologische ontwikkelingen. Zorg hoe dan ook voor opvallende belettering op je winkel.
Inpakmateriaal
Wat voor winkel ga je precies openen? Als je fysieke producten verkoopt, is de kans groot dat je weleens iets voor een klant in moet pakken. Zorg er daarom voor dat je voldoende inpakmateriaal op voorraad hebt. Haal inpakpapier, leuke lintjes en stickers op rol in huis. Met stickers op rol pak je niet alleen de producten netjes in, maar voer je ook nog slimme marketing. Op deze stickers kun je immers je bedrijfsnaam of logo laten drukken!
Een goede locatie
Het openen van een fysieke winkel is bijna altijd een uitdaging. Om de uitdaging al op voorhand te verkleinen, moet je naar een geschikte locatie op zoek gaan. Deze locatie moet gemakkelijk te bereiken zijn. Daarnaast is het ook belangrijk dat locatie gunstig ligt. Daarnaast is het ook handig als er bij je winkel voldoende parkeermogelijkheden in de buurt aanwezig zijn.
Ga je voor een absolute A-locatie? Hou er dan wel rekening mee dat de prijs van het pand ook duurder is. Voor een goede locatie moet je nu eenmaal betalen.
Een onderscheidend aanbod
Het is ook belangrijk om kritisch naar je aanbod te bekijken. Wat ga je in je fysieke winkel precies aanbieden? Zet dit op een rijtje en kijk goed naar de aanwezige concurrentie. Zit er op een korte afstand een winkel met een vergelijkbaar aanbod? Probeer je aanbod op een andere manier onderscheidend te maken. Je moet simpelweg meer opvallen dan je concurrentie op dit moment doet. Dat is een belangrijk ingrediënt voor de gewenste groei (en successen) van je fysieke winkel.
Tot slot is het belangrijk om voldoende geduld op te brengen. Verwacht niet dat de klanten naar je winkel toe komen waaien. Hier moet je echt hard voor werken, slim marketing voeren en een interessant aanbod aanbieden.