Essentiële Tips voor een Succesvolle Content Marketing Strategie
Bij het ontwikkelen van een effectieve online marketingstrategie speelt content marketing een cruciale rol. Content marketing wordt gebruikt om een publiek aan te trekken door middel van relevante artikels, video’s, podcasts en andere soorten media, om de autoriteit rondom een bepaald onderwerp en de naamsbekendheid van een merk te bevorderen. In dit artikel behandelen we enkele vitale tips om een succesvolle digitale marketingcampagne uit te kunnen voeren.
Begrijp de beslissingsreis
Bij het creëren van effectieve content marketing die leidt tot het bevorderen van product- of dienstverkoop, is het van essentieel belang om de beslissingsreis te leren begrijpen. Deze bestaat uit drie belangrijke fasen: bewustwording, evaluatie en aankoop. Content strategen moeten hun marketinginspanningen op dit proces afstemmen en dit wordt gedaan aan de hand van vier kritieke stadia:
- Outreach: deze content richt zich op het aantrekken van nieuwe klanten
- Conversie: de inhoud wordt gebruikt om klanten te overtuigen om te kopen
- Afsluiten: de verkoop afsluiten
- Retentie: het creëren van merkloyaliteit en terugkerende klanten
Het doel van de content strateeg is om al deze stadia te betrekken en trachten om de klanten stapsgewijs door deze vier stadia te voort te bewegen. Wil je meer weten over hoe je verschillende marketing disciplines kan toepassen om de klantervaring vorm te geven? Zoek dan eens op online marketing cursus voor een breed cursusaanbod!
Content is data
Een goede content marketingstrategie baseert zich op een strategische aanpak waarbij het publiek bij elke stap betrokken wordt. Wanneer de content strateeg precies weet hoe zijn content werkt, dan kan er effectief worden omgegaan met de informatie die wordt gedeeld. Deze informatie leidt tot data die de content strateeg nauwgezet moet monitoren en rapporteren, met als doel om de content voortdurend te verfijnen en te zorgen voor hogere conversies. Er moet bijgehouden worden waar klanten precies vandaan komen en waar ze naartoe gaan. Door verkeerspatronen te evalueren en continu te testen waar je content marketing tot leidt, zal je een goed beeld krijgen van de voorkeuren, interesses en het koopgedrag van jouw publiek.
Enkele basisvragen die hierbij kunnen helpen zijn onder meer:
- Welke aspecten kunnen er worden verfijnd die leiden tot verbetering?
- Welke apps en platforms presteren het best en welke minder goed?
- Wat is het meest effectieve gebruik van tijd en middelen om de conversie te verhogen?
- Hoe werken alle onderdelen met elkaar samen?
Wil je meer klanten halen uit het internet en jouw online marketingstrategie verleggen tot een volledig plan die wordt verzorgd door specialisten? Kijk dan eens op online marketing bureau Marketing Online voor meer informatie.