Hans van Schip
23 december 2013 11:54
door Hans van Schip
Categorie:
E-commerce

Extra online omzet door Kerstaankopen € 111 miljoen

Net als de Sint bestelt ook de Kerstman zijn cadeaus steeds vaker via internet. Webwinkels verwachten in de aanloop naar Kerst in totaal € 111 miljoen extra omzet.

Dat is 39% bovenop de reguliere omzet. Vorig jaar was dit nog 32% extra omzet. Dit blijkt uit gezamenlijk onderzoek van Thuiswinkel.org, PostNL en Blauw Research over online aankopen voor de kerstperiode.

Eerder deze maand bleek dat online retailers al gemiddeld 47% meer weekomzet in de vijf weken tot aan het Sinterklaasfeest verwachtten. Overigens verwacht bijna een derde van de online retailers wel dat de consument in de toekomst meer geld uit zal geven aan de kerstcadeaus dan aan Sinterklaascadeaus.

Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: “Ook de Kerstman heeft zijn weg gevonden naar het online kanaal. Tijdens de donkere dagen voor de Kerst bestelt de consument graag vanuit huis. Opvallend is dat de cadeaus tijdens de Kerstperiode een hogere waarde hebben dan tijdens de Sinterklaasperiode. Tijdens de feestdagen gunt de consument zichzelf blijkbaar meer luxe.”

Online verkoop kerstbomen en –versiering groeit

Uit onderzoek onder de leden blijkt dat de online verkoop van kerstbomen en -versiering sterk stijgt. “Wij merken dat steeds meer consumenten online hun kerstbomen en –versiering aanschaffen,” zegt Wijnand Jongen. “Er komen daardoor ook steeds meer aanbieders bij. Met name de luxere kerstversiering en kerstbomen doen het goed dit jaar.”

Top 10 van verwachte online kerstcadeaus:

1. Kerstbomen en -versiering
2. Kerst cd’s (Michael Bublé, Glennis Grace)
3. Kookspullen en –boeken, zoals het nieuwe kookboek van Jamie Oliver
4. (Feestelijke) avondkleding en lingerie
5. Parfums, cosmetica
6. Cadeaubonnen
7. E-readers
8. Tablets, smartphones en gadgets
9. Spelcomputers, games (Playstation 4, Call of duty: Ghost, FIFA 14) & consoles
10. Space Scooter

Totale online omzet 2013

De verwachting is dat de Kerstman en Sinterklaas samen ervoor gaan zorgen dat de online omzet voor heel 2013 uitkomt rond de €10.5 miljard, een stijging van 8% ten opzichte van 2012.

Over dit e-commerce onderzoek

Blauw ResearchHet onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Blauw Research in opdracht van Thuiswinkel.org onder de leden van de belangenvereniging. Bij het onderzoek zijn leveranciers van diensten, zoals aanbieders van verzekeringen, reizen en tickets buiten beschouwing gelaten.

Reacties