Hans van Schip
30 juli 2014 11:33
door Hans van Schip
Categorie:
Facebook

Facebook publiek opbouwen? Zo doe je dat! Uitleg, toelichting en duidelijke Infographic

Een Facebook publiek opbouwen is nog niet zo eenvoudig, maar met deze uitleg en duidelijke infographic wordt Facebook publiek opbouwen wel een stuk makkelijker.

Facebook is momenteel zeer zeker één van de grootste Sociale Netwerken in de wereld. Je kan er dus zeer veel mensen voor jouw bedrijf mee bereiken. Zo’n Facebook publiek opbouwen is mogelijk met het advertentie en promotie programma van Facebook. Facebook maakt het je ook makkelijk om dit programma te gebruiken. Als je een Facebook pagina hebt gemaakt, kan je met onderstaande uitleg en hulp het publiek voor jouw pagina uitbreiden en meer likes krijgen.

Facebook publiek opbouwen voor een Facebook pagina

Je kan direct op jouw Facebook pagina een Facebook publiek opbouwen. Het advertentieprogramma is daar namelijk zeer eenvoudig in te schakelen en er zijn meerdere mogelijkheden om er naartoe te gaan. Ga gewoon naar jouw Facebook Pagina en je krijgt verschillende mogelijkheden aangeboden door Facebook:

  • Zet je muis op “Publiek uitbreiden” rechtsbovenin de pagina menubalk en klik. Een dropdown menu volgt. Kies in het dropdown menu “Pagina promoten”
  • Gebruik de buttons “Pagina promoten” aan de linker en rechterzijde van jouw Facebookpagina gebruiken.

Voor de duidelijkheid heb ik het in een afbeelding gezet 😉

Facebook publiek opbouwen doe je zo

Wanneer je geklikt hebt op één van bovenstaande mogelijkheden kom je in het Facebook programma om een advertentie te maken en jouw Facebook pagina onder de aandacht te brengen van een groot publiek. Er zijn daar enorm veel mogelijkheden om je tot het juiste publiek te richten. Targetting, zoals dat genoemd wordt, kan je heel exact en zeer uitgebreid instellen in Facebook.

Dit doe je door je te richten op bepaalde profielen(bezoekers) en verwante profielen. Facebook heeft natuurlijk zeer veel informatie over haar gebruikers en weet wat iemand allemaal interesseert, welke websites hij of zij bezoekt, waar men op klikt, etc. Eigenlijk alles wat iemand doet.

Hierdoor zijn er zeer uitgebreide mogelijkheden om instellingen voor een bepaald publiek te gebruiken en zo bij het juiste publiek jouw Facebookpagina onder de aandacht te brengen. Een aantal voorbeelden:

  • Demografisch (geslacht, leeftijd, taal, opleidingsniveau, relatie status, werk, woonplaats, etc.)
  • Interesses van bezoekers
  • Gedrag van bezoekers (wat bezocht iemand? welke devices gebruiken ze? kopen ze online? gamen ze? uploaden ze foto’s? etc.)
  • Filters instellen

Deze uitgebreide mogelijkheden en de toepassing plus het gebruik ervan worden in onderstaande infographic uiteen gezet. De infographic is zeer compleet en daardoor ook erg uitgebreid. Je moet er rustig doorheen scrollen. Ga ermee aan de slag en begin met een klein bedrag zodat je bij een te brede targetting in de aanvang niet gelijk veel geld kwijt bent. Als je het onder de knie hebt en jouw targetting helemaal goed ingesteld is, kan je eenvoudig je budget uitbreiden.

Infographic mogelijkheden en targetting Facebook advertising

Facebook Publiek opbouwen - Infographic van Qwaya

Deze mooie infographic kwam ik tegen op het blog van Facebook Advertising experts Qwaya.com.

Voor je pagina een facebook publiek opbouwen moet nu toch zeker gaan lukken. Andere informatie, hulp en tips met betrekking tot Facebook nodig? Kijk dan hier.
Heel veel succes.



Reacties