Hans van Schip
20 februari 2015 14:25
door Hans van Schip
Categorie:
Marketing

Friends of Search bewees opnieuw het search-event van Nederland te zijn! #FOS15

Friends of Search 2015 - Amsterdam.

Friends of Search is een ééndaags Search Congres met Internationale allure. Voor top-sprekers op het gebied van Search hoeven we niet meer naar SES London, dat bewees Friends of Search 2015 gisteren in Amsterdam opnieuw.

Vol energie en enthousiasme na de verslagen van de eerste Friends of Search welke vorig jaar plaatsvond, stapte ik gisterenmorgen vroeg Pakhuis de Zwijger in Amsterdam binnen. Doordat bus en trein zomaar op tijd waren, bleek ik de eerste bezoeker! De dames, die overigens de organisatie de hele dag perfect ondersteunden, waren net klaar bij de entree.

Op uitnodiging van sponsor Zoekmachine Marketing Bureau Stramark kon ik de hele dag aanwezig zijn. De komende week ga ik uitgebreid op enkele presentaties van de topsprekers in. Ook SEO- en SEA-specialisten van Stramark zullen de komende tijd verschillende verslagen en insights over de sessies op Friends of Search geven. Uiteraard plaats ikzelf, maar ook de Stramark medewerkers, deze posts met unieke SEO- en SEA-tips van de sprekers hier op het Bedrijven Blog Nederland.

Opening van Friends of Search 2015

Het programma van het zoekmachinemarketing congres stond ook dit jaar boordevol met specialisten op het gebied van zowel zoekmachine optimalisatie(SEO) als zoekmachine adverteren(SEA), lees Google Adwords. Uiteraard had ik op voorhand zo mijn favorieten, maar ben gedurende de dag ook zeer aangenaam verrast door sommige voor mij nog onbekende sprekers.

De opening van de dag gebeurt in de grote zaal beneden. Propvol met zelfs mensen die moeten staan opent dagvoorzitter Bas van den Beld van StateOfDigital de dag met doelstellingen en uitleg over het programma en het gebruik van de 2 zalen. Grote zaal beneden en kleinere zaal boven. We worden de hele dag verwend met kennissessies en case-presentaties op het gebied van zowel SEO als SEA.

Michael King – iPullRank

En dan gelijk voor mij de eerste aangename verassing. Had namelijk Michael King aka Mike van iPullRank nog nooit gezien of iets van hem gelezen. Achteraf eigenlijk onbegrijpelijk nu hij met de eerste keynote van de dag een inspirerende spreker blijkt te zijn met veel uitstraling. Hij is dan ook net als ik muzikant en performer 😉

Mike gaf in een goede presentatie diverse eye-openers als het gaat om bijblijven op het gebied van search, maar vooral hoe je de ontwikkelingen in search voor kan blijven.

Gespiegeld op andere vakgebieden liet hij zeer visueel zien dat de “toekomst” al gearriveerd is. Zaken als zelfrijdende auto’s, robot analysten in ziekenhuizen en zelfs een hotel dat door alleen maar robots bemand wordt kwamen voorbij(laatste met een leuk Nederlands tintje).

Dat deze dingen er gewoon nu al zijn, maakt direct duidelijk dat de zogenaamde “toekomstmuziek” in search en hoe mensen dat kunnen en zullen gebruiken ook niet ver weg zijn of zelfs al de praktijk van vandaag.

Mike King - iPullRank

Mike stuurt ons na een snelle, frisse sessie en gevuld met eye-openers de dag in met zijn conclusie: In zoekmachinemarketing moet je pro-actief zijn en niet reactief!

De toon is gezet… SEO en SEA zijn niet meer wat het al jaren geweest is en dat vraagt om een compleet nieuwe en andere benadering van zoekmachinemarketing.

Overzicht Friends of Search

Na de tweede keynote door James van Thiel van Google splitst het programma zich. Gedurende de hele dag bezoek ik sessies op verschillende gebieden binnen search en deze zal ik uitgebreid en met tips en toelichting uitwerken de komende week en dan delen.

Op friendsofsearch.nl Kan je het volledige programma van Friends of Search 2015 zien en ben benieuwd welke topics jullie hiervan het meest aanspreken. Via @OMAlkmaar op Twitter heb ik al veel reacties gekregen en verzoeken tot verslagen en uitleg. Heb jij ook wensen of vragen, neem dan contact op of laat hier of op Twitter een reactie achter.

Lisa Myers – Verve Search

Nog een spreker die ik alvast noem. Ben namelijk al jaren fan van de style van Lisa en de manier waarop zij zich als SEOchick profileert. Ze werkt al sinds 2001 in de marketing en in SEO vanaf 2005. Lisa is oprichtster van SEO-chicks.com en mede-oprichtster van StateofSearch.com. Met haar eigen zoekmachinemarketing bureau Verve Search heeft Lisa al hele mooie resultaten laten zien en presenteert haar ervaringen en de succes-cases wereldwijd op search congressen.

Een echte SEOchick en zo noemt zij zichzelf ook. Met een geweldige presentatie over hoe je met goede creatieve campagnes ook uitstekend SEO resultaat behaalt, zelfs offline succes in de pers, heeft ze de hele zaal aan haar lippen hangen. Alles uiteraard geheel in Lisa style met de nodige “kick ass” taal en een absoluut hoogtepunt met haar Yoda-imitatie 🙂

De presentatie van Lisa en een link daarnaartoe zie je in de Tweet hierboven. Komende week heb ik een interview gepland waarin Lisa diepere achtergronden en Search Insights zal geven. Die verwerk ik in een uitgebreid verslag van haar sessie op Friends of Search. Na ook nog een verrassende en leuke presentatie door Marianne Sweeny van Portent sluiten we de geweldige dag met een interactieve sessie met een internationaal SEO-panel.

Op naar bier en diner, maar niet voordat ik even persoonlijk kennisgemaakt heb met Lisa natuurlijk. Van haar krijg ik de award “best shoes of the day” en een hug. Mijn dag kan dus niet meer stuk. Later meer.

Reacties