Gebruik de nieuwe AdWords Zoekwoordplanner voor lokaal SEO zoekwoordonderzoek
Met verschillende hulpprogramma’s van Google gecombineerd met jouw Analytics Data kon je natuurlijk al uitgebreid zoekwoordonderzoek doen. Met de Adwords ZoekwoordPlanner wordt het allemaal nog wat uitgebreider en overzichtelijker. Zeker als je lokaal in wilt zetten.
De ZoekwoordPlanner is eigenlijk een combinatie van het Hulpprogramma voor Zoekwoorden en de Verkeerschatter zoals we die al jaren gebruiken, zowel binnen Adwords als voor zoekwoordonderzoek met betrekking tot de Zoekmachine Optimalisatie. Met name bij de voorbeelden voor “lokaal” zoeken werd je in de door Google verschafte data in die tools niet veel wijzer omdat “lokaal” dan Nederland was. Natuurlijk ging je dan experimenteren met toevoegingen van plaats voor of achter het betreffende Zoekwoord, maar een inwoner van een plaats tikt natuurlijk lang niet altijd de plaatsnaam in. Met de ZoekwoordPlanner kan je wel inzicht krijgen in een meer specifieke verwachting van zoekwoorden per plaats. In een eerder artikel lees je meer tips over lokale vindbaarheid en de kansen die je daarmee hebt als lokaal bedrijf.
Hoe start je met het gebruik van de Adwords ZoekwoordPlanner
Uiteraard moet je een Google Account hebben en zorg dat je ingelogd ben. Start dan met de Google Adwords ZoekwoordPlanner zoals ik hieronder stapsgewijs aangeef voor onderzoek naar lokaal gebruik van zoekwoorden.
Inloggen en zoekwoorden invoeren
Natuurlijk moet je eerst inloggen in de Google Adwords ZoekwoordPlanner door op voorgaande link te klikken. De Zoekwoord Planner opent dan in een nieuw scherm.Selecteer dan de 1e optie “zoeken naar ideeën voor zoekwoorden en advertentiegroepen”. Deze vouwt open en dan zie je onderstaand scherm. Daar vul je allereerst de zoekwoorden in die voor jouw bedrijf van belang zijn. In het voorbeeld hieronder heb ik naar administratiekantoor en administratiekantoren ingegeven. Tevens geef je de betreffende Landingspagina en categorie op bij respectievelijk “Uw bestemmingspagina” en “Uw productcategorie”
Lokale targetting in plaats van locatie Nederland
Als je de tool nog niet eerder gebruikt hebt staat bij het blokje targetting mogelijk “Nederland” of de laatst ingegeven locatie binnen één van de andere hulpprogramma’s.
Let erop dat je hier Nederland in dat geval verwijderd en bij locatie de betreffende plaatsnaam opgeeft. We zijn nu bezig met onderzoek naar lokale zoekwoorden en willen niet de landelijke data. In het voorbeeld hieronder is dat Amsterdam. Google gebruikt hier de data van Google PLaces.
Door op “Geavanceerd zoeken” te klikken zie je op de kaart het exacte gebied en kan je deze indien gewenst uitbreiden. Je doet dit door op “In de buurt” te klikken en ziet dan ook direct op het getoonde kaartje welk gebied deze uitbreiding betreft. Als je een locatie toevoegt kleurt deze direct mee op de kaart. Zo zie je hieronder de uitbreidingen Amstelveen en Hoofddorp die al toegevoegd zijn(ook blauw) en de locatie schiphol die we bekijken(grijs).
Ideeën voor zoekwoorden en resultaten uit Adwords Zoekwoord Planner
Nadat je jouw zoekwoorden en beoogde locaties(plaats met eventuele uitbreidingen) hebt ingevoerd, zet je de taal daaronder op Nederlands. Je hebt ook nog de mogelijkheid om te kiezen voor de resultaten op alleen Google of die van “Google met zoekpartners”. tenslotte druk je dan op de blauwe knop “Ideeën opvragen”. In het resultatenscherm wat je dan krijgt zie je links de gekozen targetting en centraal 2 tabbladen. Open daar dan de 2e tab “Zoekwoordideeën” om de resultaten te zien.
Net als in het hulpprogramma voor zoekwoorden kan je naast de door jou ingegeven zoekwoorden alternatieven zien en daarbij ook toegang krijgen tot andere mogelijkheden van zoekwoorden die men gebruikt om naar jouw dienst of bedrijf te zoeken.
Wat je met deze data kan doen spreekt natuurlijk voor zich. Voor jouw Zoekmachine Optimalisatie is het van belang dat je de gewenste en gevonden zoekwoorden gebruikt binnen de meta’s en content van de landingspagina’s die je opzet voor de lokale vindbaarheid. Daar was het ons immers om te doen nu. Doe dit zoals beschreven in verschillende voorgaande artikelen op het Bedrijven Blog Nederland: Technieken om content te verbeteren, ZoekmachineOptimalisatie: het verbeteren van de content 2, het eerder genoemde artikel MKB-ers (lokaal) slecht vindbaar. Gebruik de kansen! en Hoe val je op in de zoekresultaten?.
In het laatstgenoemde artikel lees je onder andere hoe je met de toepassing van de gevonden zoekwoorden in de meta-title en meta-description jouw snippet(vertoning op Google) verbetert. Daarbij ook een leuke gratis tool om deze optimalisatie van de snippet te doen.