Giftcards gebruiken? Meer omzet en nieuwe klanten met giftcards! Uitleg, info en tips
Giftcards bestaan al jaren, maar beginnen pas de laatste tijd steeds populairder te worden. Werden Giftcards eerst vooral uitgegeven door grote winkels als de Bijenkorf, tegenwoordig duiken ze bij allerlei organisaties op. Waarom zou u Giftcards gebruiken? Uitleg en informatie krijgt u hier.
Er is een goede reden om Giftcards te gebruiken: het is fijn om een Giftcard te krijgen, maar het is ook fijn om er één te geven. De gever loopt geen risico een ongewenst cadeau te geven, terwijl de ontvanger de kaart kan gebruiken om zelf iets moois uit te zoeken. Ook voor uw organisatie kan het interessant zijn om de introductie van Giftcards te overwegen.
Goede verkrijgbaarheid
Giftcards werden in 2004 voor het eerst geïntroduceerd door de Bijenkorf. Inmiddels heeft praktisch elke landelijke retailer wel een eigen Giftcard. Het gevolg hiervan is dat Giftcards op veel plekken verkrijgbaar zijn; niet alleen in de winkels van de uitgevende bedrijven, maar ook bijvoorbeeld in boekhandels en supermarkten. Daarnaast zijn Giftcards online te bestellen.
Consumenten hoeven dus nooit veel moeite te doen om een kaart te bemachtigen. Dat komt goed uit, want er worden in Nederland nogal wat cadeaus gegeven: per dag ruim 200.000. Daarnaast worden cadeaus natuurlijk ook nog met speciale gelegenheden gegeven, denk aan vader- en moederdag, valentijn, speciale feestdagen en jubilea.
Giftcards bieden veel kansen voor MKB
Ook voor het MKB liggen veel kansen in het uitgeven van Giftcards. Uit onderzoek is gebleken dat 93% van de consumenten in de komende jaren Giftcards zal kopen en dat deze kaarten ook bij de meeste consumenten bovenaan het verlanglijstje staan. Daarnaast blijkt bijna een derde van de consumenten in de winkel meer uit te geven dan het bedrag van de kaart. Dit levert de winkelier extra omzet op. In 70% van de gevallen wordt zelfs 1,5 tot 1,9 keer de waarde van de kaart uitgegeven.
Daarnaast blijken Giftcards beter aan te slaan dan de papieren waardebonnen: winkeliers die Giftcards verkopen, verkopen 30 tot 40% meer dan winkeliers die alleen de papieren varianten aanbieden. Een deel van de kaarten(15%) wordt zelfs nooit verzilverd. Daarnaast trekt de Giftcard ook nieuwe klanten naar de winkel: 80% van de ontvangers van een Giftcard was nog nooit in de winkel geweest waar de kaart kon worden ingewisseld.
Hoge opbrengst met Giftcards!
De voordelen van het uitgeven van Giftcards zijn duidelijk: ze trekken nieuwe klanten en ze zorgen voor meer omzet. Daar hangt wel een kostenplaatje aan; om Giftcards in te voeren, moet u rekening houden met een aantal kosten. Voor het ontwikkelen van de kaarten moeten opstartkosten betaald worden. Daarnaast wordt een Giftcard-programma gekoppeld aan een abonnement, waarvoor maandelijks een vast bedrag betaald wordt.
Als consumenten de kaart gebruiken, worden er transactiekosten in rekening gebracht. Verder is het natuurlijk belangrijk de kaart goed in de markt te zetten. Dat betekent dat er een goed ontwerp moet komen, maar ook dat een reclamecampagne zinvol kan zijn. Daarmee kan de kaart worden geïntroduceerd bij de consument, wat zal leiden tot een snelle verkoop.
Door slim uw budget te bepalen en een programma op te zetten dat een goede balans biedt tussen aantrekkelijkheid voor de consument en voor u als retailer, is rendement op Giftcards praktisch gegarandeerd.
Dit artikel is geschreven in samenwerking met Dutch Card Printing.