De 4 SEO-afraders wanneer je geen Google Penalty wilt
Ben je ook bang voor een update van het algoritme van Google en heb je het idee dat jouw website flink wat bezoekers mis kan lopen dankzij een Google Penalty? Dan ben jij één van de mensen die belang heeft bij dit artikel.
Wanneer je een beetje gezond verstand gebruikt, kun je nu namelijk al aan de slag gaan om de gevolgen van slechte SEO aan te pakken, zodat de Google Penalty helemaal niet komt. Je kunt op dit moment bij de content strategie al rekening houden met het algoritme dat Google in de toekomst zal gaan gebruiken.
4 Tips om een Google Penalty te voorkomen
Oftewel: Door nu al in te spelen op het algoritme van de toekomst, kun je nu al zorgen dat jouw bezoekers gewoon blijven komen. Deze vier dingen moet je dus zeker niet doen wanneer je geen Google Penalty wilt krijgen.
Publicatie van Clickbait
Het schrijven van titels die de interesse wekken van de potentiële bezoekers is een vak apart. Maar je moet er wel voor zorgen dat de bezoekers ook op de website zullen vinden wat je belooft. Bij clickbait is dat niet altijd het geval, en dat kan in sommige gevallen leiden tot een nare Google Penalty.
Je kent ze vast wel, de Engelse koppen die je langs ziet komen waarin spanning en sensatie beloofd wordt, maar op de website kom je alleen maar reclame tegen en niets over wat er beloofd werd.
Dat is irritant en dat vindt Google ook. Aangezien de mensen achter de zoekmachine veel waarde hechten aan kwalitatieve content en relevantie, zal het niet lang duren voordat Google het algoritme hier op aan zal gaan passen.
Meer pageviews creëren vanwege de bounce rate
Websites met veel clickbait merken op dit moment al dat de bounce rate flink omhoog gaat. Dat is gevaarlijk, want Google leest deze bounce rate als mensen die niet hebben kunnen vinden wat zij zochten op de website. Dit heeft nadelige gevolgen voor de ranking in de zoekmachine en dat betekent dat er veel minder bezoekers zullen komen.
Websites proberen hier omheen te werken door kleine artikelen met veel afbeeldingen te spreiden over meerdere pagina’s, of hebben een aparte landingspagina waar je moet klikken om naar het eigenlijke artikel te gaan. Dat lijkt verstandig, want de bounce rate zou hierdoor lager uit moeten vallen. Er is echter een probleem.
Deze aanpak zorgt ervoor dat de gebruikservaring verslechtert. Deze gebruikservaring is precies hetgeen dat steeds belangrijker wordt en Google hecht hier steeds meer waarde aan. Wil jij dat de statistieken in de goede richting blijven gaan, dan is dit dus zeker iets wat je moet vermijden.
Broodjes aap verkopen
De hoax is natuurlijk niet nieuw. Het bestaat al sinds mensenheugenis, maar de laatste jaren worden zij veel sneller verspreid dankzij het internet en de sociale media. Het is niet altijd even duidelijk waar de verhalen vandaan komen. Soms is het gewoon slecht werk van de journalist, soms zijn het mensen die de bronnen niet checken voordat zij berichtgeving overnemen, en in sommige gevallen zijn het fantasten.
De reputatie van een website en haar schrijvers is één van de dingen waar Google in de toekomst waarschijnlijk op zal gaan letten als we de patenten door Google aangevraagd bekijken. De kans is aanzienlijk dat zaken als bronvermelding en betrouwbaarheid in het verleden een grotere rol gaan spelen. Dat betekent dat je goed moet letten op wat je plaatst, zeker wanneer je geen Google Penalty aan je broek wilt hebben.
Slechte content
Dat content ontzettend belangrijk is, dat is iedereen wel duidelijk. Dat goede content een prijs heeft, daar kan niet iedereen het over eens worden. Veel websites willen zoveel mogelijk content hebben voor zo weinig mogelijk geld, en dat resulteert doorgaans in niet al te beste artikelen zonder veel research. Hoewel het steeds minder voorkomt, zijn er ook nog altijd websites die volledige teksten door Google Translate halen, met de meest lachwekkende resultaten. Google maakt door middel van haar Panda algoritme filter korte metten met dit soort artikelen.
De gebruikservaring wordt volgens vele SEO experts steeds belangrijker voor goede posities in Google, en de zoekmachine wil graag unieke content zien op alle pagina’s. De kans is groot dat de zoekmachine in de toekomst slechte vertalingen zal gaan herkennen en deze websites flink omlaag zal zetten in de rangschikking om zo de bezoekers te helpen content te vinden die wel waarde toevoegd.
Wat betekent dit nou?
Google werkt constant aan verbeteringen om de beste websites zo hoog mogelijk te laten scoren in de ranking. Daar zit een reden achter. De zoekmachine wil de gebruikservaring van de eindgebruiker verbeteren en websites die met trucjes bezoekers lokken, passen niet in dit beeld.
De aankomende tijd zal het dus belangrijker worden om vooral content te creëren met het oog op de bezoekers, en pas in de tweede plaats teksten te ontwikkelen met SEO in focus. Op die manier maak je de kans op een Google Penalty bijzonder klein.