Google zoekwoordplanner: Vind de juiste zoekwoorden met deze gratis tool
Laat je inspireren door de Google zoekwoordplanner
Online winkelen is de toekomst. Maar hoe zorg je ervoor dat je webwinkel opduikt in Google zoekresultaten? En hoe bereik je dat bezoekers niet alleen een kijkje nemen op je website maar ook daadwerkelijk tot aankopen overgaan? Hier komt de Google zoekwoordplanner to the rescue.
Advertenties met Google AdWords
Om doeltreffend zoekwoorden te leren gebruiken, moeten we misschien eerst even kort uitleggen wat het reclame platform Google AdWords is. AdWords is de tool waarmee Google je toelaat om advertenties te plaatsen op de zoekmachine. Via links kan je geïnteresseerde mensen naar je website leiden.
Zeer kort uitgelegd, in AdWords vul je de zoektermen in die relevant zijn voor jouw product of dienst, en vervolgens verschijnen er voor deze resultaten advertenties wanneer iemand deze woorden zoekt in Google. Per click betaal je dan een fee aan Google. Meer informatie krijg je zeker bij een professioneel AdWords bureau.
Je kan het al raden, het definiëren van goede keywords is cruciaal om je advertenties op de juiste moment in Google te laten verschijnen. Als ondernemer heb je hier zelf meestal wel een redelijk goed idee over. Maar soms kan je toch niet inschatten hoe de gebruiker over je product denkt. Ze denken misschien aan andere keywords dan jij zelf. Dan bewijst de keywordplanner zijn nut, een tool die je niet alleen kan gebruiken om inspiratie voor de juiste keywords te vinden, maar die je ook inzichten biedt in statistieken doorheen de tijd over je keyword kan geven, net als voorspellingen over hoe vaak het keyword gebruikt zal worden.
Inspiratie met de zoekwoordplanner
De tool is gekoppeld aan je Google AdWords account. Ga naar Google en geef “keywordplanner” als zoekopdracht in. Meld je aan met je e-mailadres en log in. Ga vervolgens naar hulpprogramma’s en analyse en kies dan Google zoekwoordplanner. In dit scherm geef je dan een aantal zoekwoorden op.
Als je daarna klikt op de Ideeën knop, dan kom je terecht op een nieuw scherm. De eerste tab toont de advertentiegroep ideeën en de tweede de zoekwoordideeën. Bij de zoekwoordideeën zie je hoe vaak er elke maand gezocht wordt naar een woord. Er wordt ook al een bedrag voor het bod voorgesteld dat je per klik van een gebruiker zult moeten betalen.
Je krijgt ook suggesties voor andere zoekwoorden en als je al wat meer gevorderd bent kun je zoekwoorden combineren in een soort matrix. Ben je klaar, dan kan je de lijst downloaden en deze toevoegen aan je AdWords plan.
Er valt natuurlijk nog veel meer te vertellen over de Google zoekwoordplanner. Bekijk de artikelen over zoekwoord onderzoek en de -planner in de categorie Zoekmachine Marketing, check overige online tutorials over dit onderwerp, of laat je bijstaan door een professionele AdWords specialist.
Google is your friend
Besluit van dit alles, een goed zoekwoordenonderzoek en zoekwoordplan is cruciaal voor je online business. “Google is your friend”, is de zegswijze. Met de Google zoekwoordenplanner kan je optimaal van deze vriend gebruik maken.