Het gebruik van LED schermen of LED walls als moderne vorm van narrowcasting
Narrowcasting is een marketing middel dat sterk in opkomst is. Het betreft hier een marketinginstrument waarmee de aandacht van de doelgroep op een zeer effectieve manier getrokken wordt. De term “narrowcasting” is een relatief onbekend begrip voor een vorm van communicatie waar veel mensen zeer bekend mee zijn. Iedereen zal immers wel eens letterlijk stil hebben gestaan bij een LED scherm of een LED wall. Dit geeft de kracht aan van deze toepassing. Het gebruik van LED schermen of LED walls kan dan worden gezien als moderne vorm van narrowcasting.
Wat is narrowcasting?
Narrowcasting is een term die betrekking heeft op het vertonen van informatie op grote beeldschermen. Je kunt narrowcasting zien als het tegenovergestelde van broadcasting. Waar bij broadcasting als voornaamste doel wordt nagestreefd om een zo groot mogelijk publiek te bereiken (zoals bij radio en tv het geval is), is het doel van narrowcasting om een specifieke doelgroep op een specifieke plaats te bereiken. De belangrijkste overeenkomst tussen narrowcasting en broadcasting is dat er schermen worden ingezet om de doelstellingen te realiseren. Als er de keuze wordt gemaakt voor narrowcasting kan er dus voor gekozen worden om LED schermen of LED walls te gebruiken. Het inzetten van deze middelen wordt gezien als moderne vorm van narrowcasting. Hoewel de term “narrowcasting” wat minder bekend is, kun je gerust stellen dat vrijwel iedereen deze marketingvorm (her)kent.
Het gebruik van LED schermen om op een dynamische manier met de omgeving te communiceren
Het gebruik van LED schermen is voor een organisatie een uitstekende methode om op een dynamische manier met de omgeving te communiceren. Dit soort schermen zijn uitstekend geschikt om voor- of achter het raam te hangen op de bovenste etage van een bedrijfsgebouw. Doordat dit soort LED schermen zijn opgebouwd uit aparte LED strips, kan er nog altijd voldoende licht naar binnen schijnen terwijl er van buitenaf een dynamisch full colour beeld te zien is. Hierdoor zal de boodschap op ieder moment van de dag en onder iedere omstandigheden goed leesbaar zijn. Een transparant LED-scherm van een van de betere merken is bijvoorbeeld voorzien van een dimmer om te voorzien in deze doelstelling. Met deze functionaliteit wordt er immers niet alleen een energiebesparing gerealiseerd maar er ook voor gezorgd dat de boodschap onder alle hoeken goed zichtbaar is en wordt aangepast aan het omgevingslicht en de geprojecteerde content. In dit geval laat je je ramen dus voor je werken.
Het gebruik van een LED wall als indoor klantenmagneet
Een LED-wall maakt het mogelijk om op een grote oppervlakte een volledig beeld in hoge resolutie te tonen zonder de hinderlijke naden van een LCD-wall. De mogelijkheden van het gebruik van een LED wall als indoor klantenmagneet zijn veelzijdig. Deze moderne vorm van narrowcasting kan worden gebruikt als toepassing bij videoconferencing en presentaties maar is zeker ook geschikt voor commerciële doeleinden waarbij er gebruik wordt gemaakt van videowall die meeloopt met de vorm van de roltrap of een LED wall over de volledige breedte van een muur. Met behulp van een geschikte LED wall kun je een beleving te creëren met behulp van kleur, licht, beweging en vormen. De LED-wall is immers naadloos en biedt een hoge helderheid, een goede contrastverhouding en een kleurrijk beeld. Een betere manier om de aandacht te trekken van de doelgroep is er niet en dat is precies doe doelstelling van de inzet van de moderne narrowcasting mogelijkheden.