Het gebruik van technologie voor je bedrijf
Als je voor een bedrijf werkt, kun je veel processen optimaliseren met behulp van technologische innovaties. We gaan uitgebreid in op wat je allemaal nodig hebt en wat de voordelen zijn van deze technologische innovaties. Ook als je zelf een bedrijf hebt, kun je deze hulpmiddelen toepassen.
App laten maken
Allereerst kun je een app laten maken. Dit kan erg handig zijn, want je kunt je doelgroep met uiteenlopende behoeften bedienen. Je doelgroep heeft waarschijnlijk hoge eisen: de app moet mooi zijn, goed werken en ook slim en gebruiksvriendelijk zijn. Daarom is het slim om samen te werken met een app ontwikkelaar. Je kunt verwachten dat ze eerst een prototype maken, waarna gebruikerstesten worden uitgevoerd. Vervolgens wordt de app verder ontwikkeld. Kijk altijd eerst naar het doel dat je met je app wilt bereiken en kijk ook naar je concurrentie op de app-markt. Op deze manier kun je een app maken die aan de wensen van je doelgroep voldoet. Vervolgens kun je een marketing strategie opzetten om deze app aan de man te brengen.
Technologische innovaties
Er zijn nog een heleboel andere technologische innovaties, denk aan een webshop waarmee klanten online aankopen kunnen maken. Maar hoe zet je bij een online winkel (ook wel e-commerce genoemd) het verkeer om in verkoop en omzet? Het begint allemaal bij een webshop die aantrekkelijk is voor klanten en goed te navigeren is. Aan de hand van off-page, on-page en technische SEO kun je je website laten verschijnen in de resultaten van zoekmachines. Daarnaast kun je een tactiek zoals affiliate marketing toepassen, waarbij iemand op zijn eigen website producten, website of diensten van jouw bedrijf promoot en hiervoor een commissie ontvangt. Op die manier kun je nog meer klanten aantrekken.
Kunstmatige intelligentie
Kunstmatige intelligentie (AI) houdt in dat computers taken kunnen uitvoeren die normaal gesproken menselijke intelligentie vereisen. Siri is een goed voorbeeld hiervan. Kunstmatige intelligentie biedt ook vele voordelen voor jouw bedrijf. Je bedrijf wordt productiever wanneer machines handmatige processen overnemen. Het gebruik en analyseren van big data heeft eveneens voordelen. Je kunt werkprocessen direct optimaliseren en beter onderbouwde beslissingen nemen, en medewerkers werken efficiënter omdat ze geen dubbel werk hoeven te doen. De workflow van het bedrijf wordt geoptimaliseerd doordat afdelingen met elkaar verbonden zijn via het gebruik van dezelfde data. Ten slotte kunnen chatbots en AI je klantenservice verbeteren. Er komen steeds meer mogelijkheden waarbij je AI kunt toepassen in de praktijk. Houd die ontwikkelingen dus goed in de gaten!
VR en augmented reality
Er is ook virtual en augmented reality (AR). Je kunt bijvoorbeeld virtueel kleding passen in je huiskamer, wat goed werkt als marketinginstrument. Je kunt ook producten met de klant bespreken, de juiste informatie tonen tijdens een training of instructies geven aan medewerkers. Je kunt AR ook combineren met een app, waarin je producten kunt plaatsen en visualiseren in AR.
De Cloud
En tot slot bespreken we de cloud. De cloud is een netwerk van externe servers overal ter wereld. Ze zijn met elkaar verbonden en zijn bedoeld voor het opslaan en beheren van gegevens, het leveren van content of diensten (zoals webmail, video streaming, social media, kantoorsoftware) en het uitvoeren van toepassingen. Vanaf elke locatie en op elk apparaat zijn alle diensten altijd en overal toegankelijk en beschikbaar. Er is de public cloud, die wordt gebruikt door verschillende bedrijven, en de private cloud, die specifiek wordt opgezet voor één bedrijf en niet wordt gedeeld buiten dat bedrijf. Er zijn vooral veel voordelen verbonden aan een private cloud. Je kunt je bedrijfsprocessen en efficiëntie optimaliseren door gebruik te maken van technologische innovaties. Kijk goed wat bij jou past en onderzoek te mogelijkheden.