Hoe groot is Social Media op dit moment?
Social Media; FaceBook, Twitter, LinkedIn, Google+ en Pinterest horen we continu voorbij komen. Hoeveel Sociale Netwerken en soortgelijke platforms zijn er eigenlijk en hoe groot is het. In dit artikel een overzicht van de Social Media en wat er online plaatsvindt in de wereld, met name in Nederland.
Social media blijven elk moment groeien. Een minuut is in “real life” misschien niet lang maar die minuut heeft online veel meer betekenis. Wereldwijd gaat het er elke minuut zo aan toe:
Infographic by Shanghai Web Designers
Zoals je ziet komen er elke minuut 695.000 status-updates bij op Facebook. Dat betekent dat er in ongeveer 23 minuten een bevolking net zo groot als Nederland een status-update heeft geplaatst op Facebook. Daarnaast zijn er gemiddeld 98.000 Twitter-updates per minuut.
Daaraan kun je dus al zien dat facebook groter is dan Twitter. Het is daarentegen relatief makkelijker om op Twitter een update te plaatsen. Daarnaast zie je dat er elke minuut 1.500 blog berichten bijkomen. Dan moet ik flink doorgaan wil ik niet ondergesneeuwd worden 😉
Zo heb jij nu ook een beetje een idee hoe groot het Online gebeuren is op dit moment. Hier moet jij dus eigenlijk op inspelen als zelfrespecterend bedrijf en dat kan makkelijk. De meest gebruikte Social media kanalen door bedrijven zijn Twitter en Facebook, beide gratis en makkelijk in gebruik.
Veranderingen in Social Media land?
Wat er de laatste tijd veel wordt vernomen is het volgende: Twitter wordt compleet aan de kant geschoven door jongeren en wordt overgenomen door mensen uit het bedrijfsleven, een soort actievere versie van Linkedin dus. Doordat jongeren er grotendeels veel minder gebruik van maken verwachten veel mensen dat Twitter geen toekomst heeft. Daardoor zit het bedrijf nu met een probleem en zullen ze met een duidelijke visie moeten komen die dit alles op kan lossen.
Is dit wel zo? Hieronder zie je de resultaten uit een grootschalig onafhankelijk onderzoek van onderzoeksbureau Newcom Research, die duidelijk een ander beeld geven.
Het onderzoek van Newcom Research was zeer grootschalig. Er was onder Nederlanders van 15 jaar of ouder een respons van 13.740. Het is afgelopen januari uitgevoerd en eind februari gepubliceerd. De focus lag op FaceBook en Twitter. Opvallend was het accepteren van de Social Media en het vertrouwen erin. Hieromtrent zal komende week een uitgebreide uitleg en conclusie in dit Blog gepubliceerd worden.
In ieder geval is duidelijk dat jongeren Twitter niet aan de kant schuiven en dat Twitter zeker niet grootschalig opgepakt wordt door ondernemend Nederland. Bij jongeren was het Twitter-gebruik volgens het onderzoek zelfs iets toegenomen. Dat ondernemers Twitter nu minder inzetten dan FaceBook heeft natuurlijk te maken met de beperkte “zakelijke” mogelijkheden op dit moment. Met de uitbreidingen die Twitter hierin voorziet, zal dit zeker veranderen in de nabije toekomst. Opvallend was vanuit het onderzoek ook dat de “groei” er wel een beetje uit is. Het aantal Facebookgebruikers vlakt af en datzelfde geld voor Twitter.
De enige positieve groei zie je bij linkedin welke geleidelijk aan op de 30% van gebruikers is gekomen boven 15 jaar. Social media kanaal Hyves is flink afgezakt naar slechts 10%, bijna allemaal tussen de 15 en 20 jaar oud. Onder de 15 jaar zie je bij Hyves wel een hoger procentueel aantal(27%).
Dagelijkse gebruikers social media kanalen
Je ziet dus dat er niet veel groei meer in de Social Media kanalen zit. Dit komt doordat de online populatie al volledig zijn keuzes gemaakt heeft. Hierover in het al genoemde vervolg artikel op dit Blog later meer. Kijken we nu nog naar het aantal gebruikers en het dagelijks gebruik.
Hier zie je dus dat Twitter en Facebook veruit de meeste dagelijkse gebruikers hebben. Daarnaast zie je dat Youtube wel erg veel gebruikers kent, maar in verhouding vrij weinig dagelijkse gebruikers heeft. Dit komt natuurlijk ook doordat je op Youtube niet je emoties kan delen en “sociaal” actief kan zijn. Je kan alleen maar video’s bekijken en hierop eventueel reageren. Dit heeft niets met jouw sociale contacten te maken en daardoor keren mensen minder snel terug. Je kan dus stellen dat Youtube niet eens een echt Social Media kanaal is.
Let op: Op het moment van posten kan alles weer veranderd zijn 😉
Geef hieronder in een reaktie je mening: Op welk social media platform ben jij actief en wat vindt jij daarvan de voor- en nadelen?