Sander Wijdemans
15 september 2023 07:01
door Sander Wijdemans
Categorie:
MKB-tips

Hoe houd je als werkgever je personeel gemotiveerd?

Als werkgever weet je waarschijnlijk als geen ander hoe lastig het is om in de huidige tijd goed personeel te vinden. Des te belangrijker is het dan ook om het personeel dat je hebt, te laten zien hoe belangrijk ze voor je zijn. Ondanks dat de meeste werkgevers zich dat heel goed realiseren zien we in de praktijk dat ze hun werknemers vaak te weinig waarderen. Nu hoef je ze echt niet ieder jaar een forse loonsverhoging te doen, maar is het wel belangrijk ervoor te zorgen dat ze zich geen nummertje voelen, zoals dit bij veel grote bedrijven wel het geval is.Om ervoor te zorgen dat jij als werkgever je personeel  tevreden en dus ook gemotiveerd weet te houden, is vaak maar een klein beetje inspanning nodig. Daarom hebben wij een aantal handige tips voor je, waarmee jij ervoor zorgt dat je personeel zich gewaardeerd voelt.

Hoe houd je als werkgever je personeel gemotiveerd

Het belang van gemotiveerd personeel

Wanneer we het hebben over het belang van gemotiveerd personeel, dan denken we vaak aan productiviteit. Dat is in zekere zin ook het geval, maar gemotiveerd personeel is nog belangrijker dan dat. Op het moment dat je personeel gemotiveerd is, zijn ze ook betrokken bij je bedrijf, waardoor ze net dat stapje harder lopen en trots zijn dat ze voor je mogen werken. Ook zal je zien dat het ziekteverzuim bij dit soort bedrijven veel lager is, omdat de spanning en stress lager ligt, wat nog altijd tot één van de belangrijkste reden hoort van verzuim

Zorg dat ze door kunnen groeien

Niet iedereen heeft ambitie, maar het grootste deel van je personeel natuurlijk wel. Nu snappen ze echt wel dat ze niet allemaal directeur kunnen worden, maar wat perspectief is wel zo prettig. Hoe zou je het zelf vinden wanneer je al jaren op dezelfde positie zit en iedere keer te horen krijgt dat dit je plafond is? Door mensen perspectief te bieden, blijven ze gemotiveerd en weten ze waar ze het voor doen. Ga met je werknemers zitten en maak bijvoorbeeld een plan voor de komende twee of drie jaar. Zo weten ze waar ze naartoe kunnen groeien als het gaat om verantwoordelijkheid en ook salaris.

Erkenning en beloning

Beloningen en erkenning zijn krachtige middelen om de motivatie van je personeel te vergroten. Stel prestatiedoelen op en beloon werknemers bij het behalen hiervan. Net zoals Zeus, de oppergod uit de Griekse mythologie, die met zijn bliksemschichten de hemel kon verlichten, kan een blijk van erkenning en waardering de werkomgeving verlichten en werknemers inspireren om zich nog meer in te zetten voor het bedrijf. Op https://whoiszeus.nl/ lees je er alles over. Laat als werkgever ook regelmatig merken hoe blij je met ze bent. Vooral een bedrijfscultuur waarbij je als werknemer volledig zelf verantwoordelijk bent voor de hoogte van je beloningen werkt in de praktijk erg goed.

Hoe houd jij je personeel gemotiveerd?

De tijd dat je als werkgever kunt zeggen dat je werknemers blij moeten zijn dat ze voor je mogen werken is voorbij. Twee keer knipperen met de ogen en ze zitten van voor een beter salaris bij de concurrent. Nu zien we wel vaak dat het gras groener is aan de overkant, maar is het wel belangrijk dat je er als werkgever alles aan doet om je personeel aan je te binden. Hoe je dit doet, is natuurlijk volledig aan jezelf, maar een blijk van waardering doet vaak al ontzettend goed.

Reacties