Sander Wijdemans
19 september 2022 12:38
door Sander Wijdemans
Categorie:
Marketing

Hoe kan ik SEO toepassen in mijn online marketingstrategie?

De uitdrukking “Search Engine Optimalisation” (SEO) is een cliché geworden onder digitale marketeers. Zoekmachineoptimalisatie is immers niet meer zo effectief als het ooit was. Je leest het goed: de nadruk van je marketingstrategie voor 2022 moet niet op trefwoorden liggen.

De meeste bedrijven kennen de grondbeginselen van zoekmachine optimalisatie (SEO) en weten waarom die essentieel zijn. Inhoud maken op basis van de trefwoorden waar je klanten naar zoeken is niet alleen ineffectief, maar ook, in één woord, onjuist als het gaat om het opbouwen en in werking stellen van een effectief SEO-plan voor je bedrijf.

Dit artikel bespreekt een SEO-strategie, tips voor het verbeteren van SEO en het ontwerpen van je eigen strategie om je marketingdoelstellingen te bereiken.

Meer informatie? Klik op de volgende link: tips voor seo verbeteren.

Waarom is SEO belangrijk voor jouw website

De beste digitale marketingtechnieken voor SEO

Zorg ervoor dat je website snel laadt.  Een traag ladende website kan frustratie oproepen bij je klant voordat deze je website überhaupt heeft bezocht. Je bounce rate neemt toe als het lang duurt voordat een pagina geladen is, omdat mensen naar een andere site zullen gaan als ze moeten wachten.

Het gebruiken van zo min mogelijk omleidingen, het comprimeren van foto’s en het vervangen van unieke lettertypes zijn allemaal manieren om de snelheid van je website te verbeteren. Je bounce rate zal dalen, waardoor jij je marketingdoelen makkelijker kan bereiken.

Het opstellen van zeer gerichte webpagina’s

Van geoptimaliseerde landingspagina’s is keer op keer aangetoond dat ze een succesvol middel zijn om verkeer en verkoop te stimuleren. Met een krachtige titel, een in het oog springende afbeelding, een duidelijke call-to-action en een overtuigend aanbod kan je geoptimaliseerde landingspagina je enorm helpen bij het genereren van leads.

SEO voor YouTube

Het optimaliseren van YouTube-video’s is iets waar je misschien nog niet aan gedacht hebt. Video’s op YouTube hebben echter de neiging hoger te ranken in Google dan die van andere sites. Optimaliseer je video’s door titels, beschrijvingen en thumbnails toe te voegen om je materiaal beter toegankelijk te maken op Google en verkeer naar je website te leiden voor je bedrijf.

Gastbloggen en linkbuilding

Velen beweren dat het gebruik van gastschrijven voor SEO niet langer zin heeft, maar niets is minder waar. De go-to tactiek van digitale marketeers om nieuwe klanten aan te trekken is linkbuilding.

Het is een geweldige manier om je inhoud en bedrijf aan een nieuw publiek te introduceren als je met toestemming op andere websites post. Met gastbijdragen kun je profiteren van het verkeer dat de fans van je gastbloggers naar je site brengen als ze jouw materiaal bekijken dat op de website van hun favoriete blogger hebben gezien. Als ze blij worden van wat ze zien, kunnen ze zelfs besluiten vaker terug te komen.

SEO voor smartphones en tablets

Als je bedenkt dat mobiele gebruikers momenteel de desktopgebruikers overtreffen, is mobiele optimalisatie een essentieel aandachtspunt voor digitale marketeers. Ten eerste zijn mobiele apparaten nu goed voor meer dan de helft van al het internetverkeer, of je nu op zoek bent naar SEO-resultaten in Den Haag of seo in Tilburg. Het aantal mobiele gebruikers zal in de loop van de tijd alleen maar toenemen. Digitale marketeers moeten er dus voor zorgen dat hun sites mobiel-vriendelijk zijn om hiervan te kunnen profiteren.

Het uitvoeren van een zoekactie naar relevante trefwoorden

Sinds het begin van SEO is trefwoordonderzoek een essentieel onderdeel van het proces geweest. Maar zoekwoordenonderzoek is niet meer alleen gericht op SEO, zoals het lange tijd geweest is, ook al zijn de twee altijd nauw met elkaar verbonden geweest. 

Het is ook essentieel om trefwoordonderzoek te doen als onderdeel van elke digitale marketing, omdat trefwoorden altijd als leidraad moeten worden gebruikt. Google Keyword Planner en Ahrefs Keyword Explorer zijn slechts twee van de vele hulpmiddelen voor trefwoordonderzoek die tegenwoordig voor digitale marketeers toegankelijk zijn.

Reacties