Sander Wijdemans
21 september 2020 17:09
door Sander Wijdemans

Hoe offline reclame jouw online uitingen kunnen versterken

Als je door middel van reclame uitingen de aandacht van je doelgroep wilt trekken, moet je zichtbaar zijn op de plekken waar deze groep mensen komen. Hoewel er sprake is van digitalisering van de maatschappij, bevindt deze groep mensen niet alleen de online snelweg. Daarom is het verstandig om online uitingen met offline reclame te combineren. Er zijn zelfs een aantal zeer effectieve manieren hoe offline reclame jouw online uitingen kunnen versterken.

Zijn offline reclames nog effectief?

Veel bedrijven besteden al hun reclamebudget aan de inzet van online campagnes. Dit is een keuze die goed te begrijpen is, gezien het sterk toegenomen gebruik van de digitale middelen. Door volledig afscheid te nemen van offline exposure laat je als bedrijf een goede kans liggen om een optimale “winkelervaring” van de doelgroep te combineren. Offline reclames zijn immers nog zeker effectief in het totaalplaatje van branding en herkenbaarheid. Op het moment dat offline reclames niet aansluiten op de online bevindingen, zal bij veel consumenten twijfels ontstaan. Veel consumenten zien bij twijfel direct af van een eerder gemaakte keuze.

Online- of offline reclame? Maak geen keuze maar combineer!  

Bij een doordachte marketingstrategie wordt er geen keuze gemaakt tussen online- of offline reclame maar de combinatie gemaakt. Alleen al het plaatsen van een reclamebord buiten zorgt voor een herinnering of bevestiging aan een reclame die online is ontdekt. Reclameborden zijn in verschillende maten verkrijgbaar en veelzijdig toepasbaar. Er zijn diverse manieren om een actiereclame (nogmaals) onder de aandacht van de doelgroep te brengen: van een mobiel reclamebord voor een winkel tot een billboard. Als deze keuze niet wordt gemaakt, is de kans groter dat een online reclame uiting wordt vergeten door impulsen en reclame uitingen van concullega’s. Het resultaat is een versterkende waarde van de combinatie van on- en offline reclame. De impact van een campagne wordt groter door het gebruik van meerdere reclames dan bij de keuze om slechts één kanaal in te zetten.  

Offline reclame als onderdeel van branding

Een ander belangrijk argument om online exposure te combineren met offline reclame is de eenheid in verscheidenheid. Om de juiste uitstraling op de doelgroep over te brengen en hierin een stuk herkenbaarheid in te creëren, is het van belang om te kiezen voor een uniforme uitstraling, deze stijl zoveel mogelijk bij de klant onder de aandacht te brengen en hier niet van af te wijken. Op deze manier krijgt een winkel een “herkenbaar gezicht”. Gevelreclame kan hier een grote rol in spelen. Een icoon, logo, lettertype of kleurstelling die online wordt gebruikt, kan op de gevel uiteraard terugkomen. De klant heeft hierdoor letterlijk een herkenningspunt. Om een voorbeeld te geven: iedereen weet wat de gele letter M langs veel snelwegen betekent zonder dat de naam van het bedrijf erbij staat vermeld.

De keuze voor ieder (online- en offline) medium heeft zijn voor- en nadelen. Door het combineren hiervan worden de nadelen weggenomen en de voordelen versterkt. Synergie in reclame uitingen is dan ook van groot belang als een maximaal rendement hiervan de doelstelling is. 

Reacties