Jezelf als ondernemer verzekeren tegen schadeclaims: zo kies je de juiste verzekeringspolis
Er zijn heel wat situaties te bedenken waarin je als ondernemer verzeild kunt raken met betrekking tot schadeclaims. Ondernemen is immers niet zonder risico, maar een forse claim kan zo’n grote impact hebben op je financiële situatie dat het bedrijf er zelfs door in zwaar weer kan komen. Of erger nog, je komt de klap helemaal niet te boven en moet noodgedwongen de deuren sluiten. Dat horrorscenario blijft je bespaard als je tijdig de juiste maatregelen neemt. Door een goede aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten, voorkom je dat schadeclaims jou de das omdoen. Maar er zijn verschillende opties beschikbaar; hieronder lees je hoe je de juiste keuze maakt.
Vergissen is menselijk
Geen mens is onfeilbaar. We maken allemaal wel eens een foutje en over het algemeen neemt niemand ons dat kwalijk. Maar het wordt een andere zaak wanneer jouw foutje leidt tot een forse schadepost. Dat kan zowel materiële als fysieke schade zijn. Laten we een paar voorbeelden bekijken. Stel dat je de bouwtekeningen voor een nieuw bedrijfspand gemaakt hebt. Het pand telt twintig ramen van gelijke omvang, maar in de tekening is per abuis een verkeerde afmeting gezet. Als dat door niemand tijdig opgemerkt wordt, zal de opdrachtgever waarschijnlijk uiteindelijk kozijnen in een verkeerde maat bestellen. Op de bouwplaats komt men erachter dat ze niet passen en daarvoor stelt de opdrachtgever jou verantwoordelijk. Of stel dat je financieel adviseur bent. Je geeft je klant een advies dat opgevolgd wordt, maar niet goed uitpakt. Achteraf blijkt dat jij niet de juiste informatie verstrekte, waardoor jij aansprakelijk kunt worden gesteld voor het kapitaalverlies. Deze en vele andere situaties vallen onder de beroepsaansprakelijkheid en daarvoor bestaat een verzekering. Als er eens iets misgaat, kun jij de schadeclaims door je verzekeraar laten afhandelen. Voorwaarde is wel dat je (uiteraard) niet met opzet gehandeld mag hebben. Verder is het zaak om de specifieke polisvoorwaarden goed na te lezen, maar dat geldt voor elk type verzekering.
Een ongeluk zit in een klein hoekje
Niet alle schadeclaims hebben direct betrekking op jouw specifieke beroepsactiviteiten. Wanneer je een handelsbedrijf hebt en een door jou verkocht product functioneert niet naar behoren, waardoor schade is ontstaan bij de koper, zal die klant jouw bedrijf daarvoor aansprakelijk stellen. Maar ook als een werknemer gewond raakt doordat jij hem als ondernemer hebt laten werken met ondeugdelijk materiaal, kun je een schadeclaim verwachten. En wat te denken van deze situatie: je leent een machine van een bevriende ondernemer en vervolgens raakte die bij jou beschadigd. In al deze gevallen ben je blij wanneer je een goede bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering hebt afgesloten. Je kunt dan de schadeclaim door de verzekeraar laten uitbetalen en hierdoor blijf je zelf gevrijwaard van een forse financiële tegenslag.
Nog meer voorbeelden
Een rondslingerende kabel kan iemand doen struikelen. Als jij een winkel hebt en een klant struikelt over zo’n kabel, kan dat leiden tot een schadeclaim. Als je schilder bent en er vallen verfspetters op een kostbaar kunstwerk, dan heeft dat ook de nodige financiële consequenties. Het gaat dus altijd om schade aan goederen of letselschade. Op financiële schade ten gevolge van beroepsfouten, zoals eerder in dit artikel omschreven, is op deze polis niet van toepassing. Het is dus belangrijk dat je de juiste keuze maakt en de verzekering afsluit die je nodig hebt.
Pakketkorting
Afhankelijk van jouw specifieke situatie kan het handig zijn om beide verzekeringen af te sluiten. Waarschijnlijk heb je nog meer verzekeringen voor je bedrijf nodig, zoals een autoverzekering of cyberverzekering. Informeer daarom altijd naar de mogelijkheid om een pakketkorting te krijgen voor meerdere polissen.