Kunst kopen voor op kantoor? Bezoek dan eens een kunst kunstgalerie
In de kunstwereld spelen kunstgalerijen een cruciale rol. Zij fungeren als doorgeefluik tussen kunstenaars en verzamelaars, signaleren opkomend talent en brengen de beste kunstenaars voor het voetlicht via hun tentoonstellingsprogramma. Ondanks het belang van kunstgalerijen in de kunstwereld, bestaan er veel misvattingen over hen. Kunstgaleries staan meestal niet goed bekend om wat ze zijn of wat ze doen.
Welke verschillende stijlen van kunstgalerijen zijn er?
De commerciële kunstgalerie
De commerciële kunstgalerie is de meest voorkomende soort kunstgalerie, zoals kunstgalerie Abrahamart. Hoewel de term “commercieel” een negatieve connotatie heeft, alsof zij alleen geïnteresseerd zijn in geld verdienen, is dit het “beste” soort kunstgalerie voor kunstenaars of verzamelaars, en speelt zij een belangrijke rol in de kunstwereld.
Door met commerciële kunstgaleries te werken, stemt de galerie ermee in een aantal kunstenaars te vertegenwoordigen en te promoten. Dit houdt in dat de galerie het werk van de kunstenaar zal tentoonstellen, promoten, verkopen en distribueren. Hierdoor kan de kunstenaar in zijn eigen onderhoud voorzien en tegelijkertijd zijn beroep, verzamelaarsbestand en kunstenaars-credentials uitbreiden.
In ruil daarvoor ontvangt de galerie een commissie op de verkoop van de kunstwerken. Het resultaat is dat de galerie gemotiveerd is om de kunstenaar het best mogelijke werk te leveren, wat zijn carrière en verkoop ten goede komt. Het is een win-win situatie! De kunstenaar, net als de galerie, verdient geld. Hoe sterker de reputatie van de galerie, hoe beter de kunstenaars in de markt worden gezet en hun carrières groeien. Kortom, wat goed is voor de kunstenaars, is goed voor de galerie. In de Randstad zijn veel goede kunstgaleries gevestigd met een hoge reputatie, waar je terecht kan om in Den Haag met kunstuitleen te beginnen.
Mega-galeries
Megagaleries zijn commerciële kunstgaleries die zijn blijven groeien en een belangrijke speler zijn geworden in de kunstwereld, niet alleen in de galerie-industrie. U kan een megagalerie omschrijven als een zeer invloedrijke kunstgalerie met talrijke locaties, een groot aantal medewerkers en vierkante meters tentoonstellingsruimte, vergelijkbaar met grote museumorganisaties.
Het hoogste niveau in de galeriesector wordt gevormd door de megagaleries. Zij vertegenwoordigen alleen de topkunstenaars in de wereld en verkopen niet alleen hun werk, maar geven ook kunstadvies aan instellingen, evenementen en bedrijven.
IJdelheidskunstgalerijen
Vervolgens gaan we over naar de IJdelheidskunstgalerijen. Deze kunstgalerijen zijn galerijen die kunstenaars laten betalen om hun werk in hun ruimte te tonen en te promoten. Het zijn geen kunstgalerijen in de zin dat ze geen samengesteld galerieprogramma hebben.
Hoewel dit een verleidelijke mogelijkheid lijkt voor kunstenaars die net beginnen, raden we hen af om met ijdelheidsgalerijen te werken. IJdelheidskunstgalerijen hebben bijna nooit een solide reputatie in de kunstwereld, noch hebben ze een fatsoenlijke klantenkring of een echte verzamelaarsbasis, dus kiezen ze kunstenaars op basis van de grootte van hun portemonnee in plaats van de kwaliteit van de kunstwerken. Meestal tonen ze iedereen en alles die bereid is voor de show te betalen. Als gevolg daarvan is het onwaarschijnlijk dat deze galeries echt intrigerende of beginnende kunstenaars hebben. Tegelijkertijd zijn ze, omdat ze al hebben geprofiteerd van het partnerschap, niet gedreven om de kunstwerken van de kunstenaars die ervoor kiezen om samen te werken, te promoten en te verkopen.
Kunstenaars worden uitgenodigd om samen met de galerie tentoon te stellen, wat heel verleidelijk lijkt. Toch persen ze geld af van de muzikanten door exorbitante bedragen aan te rekenen voor locatie- en promotiediensten, ondanks het feit dat ze niet gemotiveerd zijn om de kunstenaars een goede service te verlenen. Als je dus ooit een uitnodiging krijgt om samen te werken met een kunstgalerij, denk dan twee keer na voor je akkoord gaat met voorwaarden die je verplichten te betalen om tentoon te stellen, want dit kan de verkeerde weg zijn.
Tentoonstellingslocaties
In dit geval huurt de kunstenaar een tentoonstellingsruimte waarin hij zijn tentoonstelling kan houden. De kunstenaar betaalt de huur per dag of per week en is verantwoordelijk voor alle andere onderdelen van de tentoonstelling, zoals toezicht, promotie, drukwerk, uitnodigingen. Deze tentoonstellingslocaties worden gewoonlijk kunstgalerijen genoemd. Dit zijn in wezen panden die te huur worden aangeboden en die geschikt zijn voor het houden van kunsttentoonstellingen, aangezien er geen sprake is van een samengesteld galerieprogramma of zelfs maar een galeriehouder.
Bijgevolg bieden zij amateurkunstenaars of beginnende kunstenaars de gelegenheid hun werk te presenteren en ervaring op te doen met tentoonstellingen. Van een zelf georganiseerde tentoonstelling op deze plaatsen kan daarentegen niet hetzelfde prestige worden verwacht als van een tentoonstelling in een “echte” kunstgalerie, zoals een commerciële kunstgalerie.