73% Meer conversies door specifiek te zijn! 6 mooie voorbeelden
In de wereld van marketing worden regelmatig grote beweringen gedaan. Bedrijven omschrijven hun eigen product maar al te vaak als “de beste in de markt”, “van superieure kwaliteit” of “goedkoper dan de concurrent”.
En de meeste consumenten zijn inmiddels gewend aan dit soort marketingboodschappen. Ze accepteren dergelijke uitspraken zonder daadwerkelijk te controleren of het bedrijf inderdaad de goedkoopste is of de beste kwaliteit heeft.
Waarom worden dit soort uitspraken zomaar geaccepteerd, vraag je jezelf misschien af. Waarom wordt er niet direct geprotesteerd wanneer een bedrijf zichzelf zonder onderbouwing tot “de beste in de markt” verkiest?
De reden is heel simpel. Omdat beweringen zoals deze over het algemeen maar weinig serieus genomen worden.
Consumenten verwachten dat marketeers en verkopers de kwaliteiten van hun eigen product enigszins zullen overdrijven. Een boodschap zoals “de beste in de markt” wordt dan ook al snel gelabeld als “marketingtaal” en verliest hiermee direct zijn geloofwaardigheid.
Volgens het boek Scientific Advertising leidt een bewering als deze er zelfs toe dat alle andere beweringen van hetzelfde bedrijf hierdoor al snel met een korrel zout genomen worden.
Waarom moet je Specifiek zijn?
Daarentegen, wanneer iemand een specifieke claim maakt is dit makkelijk te controleren. Het moet voor waarheid aangenomen worden, of als leugen gezien worden. Een middenweg is er niet.
Hierdoor wordt er dan ook niet zomaar overheen gelezen. Wanneer een bedrijf beweert dat zijn product 15% goedkoper is dan bij de concurrent, is de onderliggende aanname dat er een onderzoek of vergelijking is geweest waarin men dit verschil van 15% heeft gevonden.
Zeker in de wereld van online marketing is geloofwaardigheid essentieel. Mensen zijn nog altijd erg voorzichtig om producten te bestellen via internet. Veel online verkooppagina’s hebben dan ook een conversie ratio van maar 1 of 2%.
En juist daarom wil je specifiek zijn in marketingboodschappen. Zo weet een consument wat je hem te bieden hebt en of hij je kan vertrouwen. Uit een online experiment bleek dat een specifieke titel de conversie van een website met wel 73% kan verhogen. Stel je voor. Dat zijn bijna twee keer zoveel klanten, puur en alleen door een aanpassing in de titel.
6 manieren voor meer conversies door specifiek te zijn
Er zijn verschillende manieren om specifieke feiten te verwerken in online marketing. Hieronder zal ik 6 van de meest effectieve manieren behandelen om specifieke feiten aan te geven en zo jouw online resultaat een boost te geven.
1 – Tijd
In onze moderne tijd willen we alles zo snel mogelijk. Liever gisteren dan vandaag. Soms gaat het om de levertijd van een product. Soms om de tijd waarin verwacht wordt dat je resultaat begint te zien. In beide gevallen geldt: Hoe korter hoe beter.
Een boodschap zoals werkt snel is echter niet erg geloofwaardig. Er wordt geen concrete belofte gedaan. Toch werd scheerzeep lange tijd zo verkocht. Totdat er een nieuwe speler op de markt kwam. Deze speler besloot het anders aan te pakken. Verveelvoudigt zichzelf 250 keer in schuim. Verzacht de baard binnen één minuut. Behoudt zijn zachte volheid voor 10 minuten op het gezicht.
Volgens Scientific Advertising was er nog nooit een sneller en groter succes binnen een zeer competitieve markt zoals scheerzeep.
Domino’s pizza heeft lange tijd een servicebelofte gehad dat alle pizza’s binnen 30 minuten bezorgd worden. Dit werd dan ook een grote hit. Helaas moest de actie gestaakt worden. De koeriers wilden namelijk kostte wat het kost hun pizza op tijd leveren, wat tot verkeersongelukken leidde.
2 – Prijs
De strijd om de laagste prijs drijft veel bedrijven tot waanzin. Zo hebben supermarktketens regelmatig heuse prijzen oorlogen om elkaar de loef af te steken en de meest voordelige prijs te kunnen bieden.
Onze prijzen zijn verlaagd is echter weer een boodschap die valt binnen de categorie “vage uitspraken” en niet gehoord zal worden. Onze prijzen zijn met 25% verlaagd grijpt echter direct de aandacht en geeft de klant een duidelijk beeld van wat hij kan verwachten.
Zo was er een aanbieder van vrouwenkleren in Amerika. Ze profileerden zichzelf jarenlang als de goedkoopste in Amerika. En raad eens? De concurrenten deden precies hetzelfde. Al snel was dan ook de waarde van deze uitspraak verdwenen.
Tot het moment dat ze besloten de boodschap te veranderen naar de netto winst op onze producten is 3%. Consumenten kregen hierdoor een duidelijk beeld van hoe minimaal de prijzen dan wel moesten zijn. Dit leidde dan ook direct tot een toename in verkopen voor het bedrijf.
3 – Product
Het product is waar het uiteindelijk allemaal om draait. De kwaliteit, eigenschappen en functies van een product zijn uiteraard belangrijke overwegingen om een product te kopen.
En ook in de beschrijving van een product wil je specifiek zijn. Vroeger werd bier vooral verkocht op basis van puurheid. Bieren werden dan ook in de markt gezet als puur bier. Het is geen verassing dat een claim als deze maar weinig impact maakte.
Totdat één van de brouwers besloot om een verhaal te vertellen. Hij vertelde over hoe de bierflesjes wel 4 keer werden gewassen door zijn machines. Hoe hij 1219 meter afdaalde om puur water te verkrijgen. Hoe 1.108 experimenten uiteindelijk hadden geleid tot de ongeëvenaarde smaak van het bier.
Deze claims hadden praktisch door iedere brouwer gemaakt kunnen worden. Voor ervaren brouwers waren deze cijfers helemaal niet bijzonder. Voor gewone mensen gaf het besef van dit proces echter een speciaal gevoel bij het bier. Volgens het boek Scientific Advertising leidde dit tot het grootste succes ooit in de wereld van bier advertenties.
Stel dat je online verzorgingsproducten aanbiedt. Je kunt deze dan, zoals zovelen, adverteren als gemaakt met de puurste, organische oliën. Of je kunt voor een iets specifiekere aanpak kiezen. 100% Natuurlijke ingrediënten die een gepatenteerd verfijningsproces doorlopen om 262 schadelijke zware metalen, pesticiden en andere milieuverontreinigers te verwijderen. Een specifieke uitleg als deze laat de werkelijke waarde van een product veel beter zien.
Er is altijd wel iets waar je specifiek over kan zijn. Wellicht heb je tot nu toe nog geen uitgebreid onderzoek gedaan naar het specifieke resultaat van jouw product. Totdat je die essentiële stap gezet hebt zijn er voldoende gebieden waar je iets over kan zeggen. Stel bijvoorbeeld dat je een Ebook online wilt aanbieden. Dan kun je deze zo aanbieden: In dit uigebreide Ebook leer je hoe…, of je kunt het Ebook zo aanbieden: In 10 hoofdstukken en 123 pagina’s, leer je hoe je… Weer een specifieke uitleg waardoor de lezer precies weet wat hij krijgt.
Wat denk je van de titel van dit artikel? Ik had het artikel ook Meer invloed door specifiek te zijn, kunnen noemen. De vraag is echter in hoeverre de titel dan nog tot de verbeelding zou spreken.
4 – Resultaat
Zoals we in dit artikel al eerder besproken hebben zijn mensen op zoek naar een voordeel van jouw product. Een resultaat wat jouw product ze gaat geven. Ook dit resultaat valt weer specifiek uit te leggen.
Zo kan je aangeven dat een bepaalde lamp meer licht geeft dan een andere. Wanneer je echter aangeeft dat de ene lamp drie en één derde keer zoveel licht geeft kunnen mensen hier zelf een beeld bij creëren.
De fitness app Freeletics geeft voor een sessie aan dat je met deze oefeningen in 10 minuten meer spieren gebuikt dan de gemiddelde persoon in een half uur in de sportschool doet. Reken maar dat dit een resultaat is waar veel mensen enthousiast van worden.
Brian Clark van Copyblogger schrijft in een artikel genaamd How to Get 6,312 Subscribers to Your Business Blog in One Day over hoe hij met Adam Schwartz samen 6.312 email adressen verzamelde tijdens de lancering van de website Articulate. Een specifiek getal. Specifieker dan meer dan 6000 en zeker specifieker dan heel veel email adressen.
5 – Sociaal bewijs
Mensen laten zich voortdurend leiden door wat andere mensen zeggen en doen. Dit is ook de reden dat testimonials zo goed werken.
Je kunt hier bijvoorbeeld gebruik van maken bij een internationaal product. In plaats van te zeggen internationaal gebruikt, is het veel krachtiger om te zeggen wordt in 52 verschillende landen gebruikt.
Voor wat betreft email marketing wordt vaak gebruik gemaakt van het aantal mensen dat zich reeds voor een nieuwsbrief heeft aangemeld. Zo is ontvang, net zoals 36.000 andere mensen onze nieuwsbrief een effectieve tekst om mensen te overtuigen met behulp van sociaal bewijs.
6 – Doelgroep
Het hebben van een specifieke doelgroep zorgt ervoor dat je doelgroep het gevoel heeft dat je product voor hen persoonlijk is. Het spreekt bijna voor zich dat ze daardoor eerder geneigd zijn om je product te kopen.
Je doelgroep aanspreken kan door specifieke eigenschappen te benoemen. Ben jij 65 jaar of ouder?, Mannen tussen de 25 en 35 opgelet! Of Werk jij als leraar, coach, instructeur of begeleider? En wil je graag meer uit je baan halen? De mensen die binnen deze doelgroepen vallen zijn direct geboeid. De tekst is tenslotte speciaal voor hen bedoeld.
Daarnaast is het goed om te weten waar jouw doelgroep specifiek naar op zoek is. We zijn gespecialiseerd in kleine orders. We maken er 32, als je dat nodig hebt. Op het eerste gezicht lijkt deze tekst misschien niet heel bijzonder. Alleen wat als jij weet dat jouw klanten vaak op zoek zijn naar 32 kleine orders. Je wekt dan direct de indruk dat jij precies weet wat ze nodig hebben.
Meer weten over Copywriting? Meer weten over Zoekmachine Marketing? Neem contact op met mij bij Stramark Zoekmachinemarketing