MKB nieuws: Omzet van inkoopplatform voor de zakelijke markt Mercateo groeit naar 135 miljoen
Mercateo, het multinationale inkoopplatform voor de zakelijke markt, realiseerde in 2013 een omzet van 135 miljoen euro. Dat is een stijging van 4% ten opzichte van 2012 voor het van origine Duitse concern.
Negatieve effecten als gevolg van de ontwikkelingen rondom Google zijn meer dan gecompenseerd door een sterke groei in de segmenten Key Accounts en International Business. De omzet door Key Accounts op het inkoopplatform steeg meer dan 50%. De omzet in Nederland en andere niet-Duitstalige markten is zelfs meer dan verdubbeld.
Positieve ontwikkeling op sleutelgebieden
Terwijl de omzetgroei van 2013 in vergelijking met de extreme groei van de voorafgaande jaren (gemiddeld 20% sinds de oprichting in 2000) misschien matig lijkt, laten andere sleutelindicatoren een sterke groeidynamiek zien. Zo is het productaanbod in Duitsland met 29% gestegen naar 10,7 miljoen artikelen.
Internationaal groeide het assortiment met 42% naar 10,8 miljoen artikelen. In Nederland is het aanbod in 2013 met 68% uitgebreid naar 760.000 producten en heeft momenteel zelfs meer dan 2 miljoen artikelen bereikt. De inkomsten uit reclame stegen met 10%.
Ook de internationale expansie zorgde voor positieve resultaten, waaronder een verdubbeling van de omzet in niet-Duitstalige markten. Als gevolg groeide het personeel van het concern met 10% naar een recordniveau van 276 medewerkers.
Toenemend gebruik als e-procurementoplossing
Dat ondanks deze positieve ontwikkelingen de omzet in 2013 niet tweecijferig groeide zoals in de voorgaande jaren ligt volgens Peter Ledermann, bestuurder van Mercateo AG, aan een externe factor: “Aanpassingen in het zoekalgoritme en het advertentiesysteem van Google hebben de online markt onder druk gezet. Dat de omzetgroei bij klanten die onze systeemoplossingen gebruiken dit meer dan gecompenseerd heeft en dat de uit eigen winst gefinancierde internationale expansie vruchten afwerpt zijn sterke signalen”.
Succesformule van het e-procurementplatform van Mercateo
De juiste combinatie van een breed en diep assortiment, goede condities en innovatieve e-procurementfunctionaliteiten ziet het bestuur en de directie van Mercateo als de succesformule van het e-procurementplatform. “Onafhankelijk van branche en grootte zijn bedrijven met ons in gesprek over hoe ze Mercateo als inkoopoplossing kunnen inzetten om hun processen te versnellen en af te slanken.
Het onderwerp speelt en wij zien naast ons niemand in de markt die hun een snelle oplossing kan bieden. Voor Mercateo betekent dat: verkoopcapaciteit uitbreiden en verdere investeringen in procesefficiëntie en infrastructuur om verdere groei te bewerkstelligen”.
Meer interessante artikelenvoor ondernemers en MKB en belangrijk MKB-nieuws ziet u in de categorie MKB-nieuws.