MKB-ers zijn nog steeds slecht vindbaar. Pak je kansen!
Het gaat slecht met het MKB anno 2013. Maar wat doen detaillisten zelf aan marketing? En met name aan lokale vindbaarheid en online marketing? Bar weinig. Er zijn echt nog zoveel kansen voor het MKB. Waarom worden ze niet benut? Echt heel moeilijk hoeft het niet te zijn.
Ter illustratie haal ik een voorbeeld uit de praktijk aan. Het verbazingwekkende voorval overkwam mijzelf notabene vorige week toen ik voor onze kat op zoek ging naar een dierenwinkel op het Waterlooplein en een dierenarts in Amsterdam voor onze kat.
Online op zoek naar een kattenwinkel op het Waterlooplein in Amsterdam
Onze kat werd namelijk ziek en moest naar de dierenarts toe. Ik had een katten reismand nodig en wist dat er een kattenwinkel op het Waterlooplein zat in Amsterdam. Ik wist hun openingstijden niet en zocht dus op kattenwinkel Amsterdam in Google. Geen resultaat. Daarna zocht ik op poezenwinkel Waterlooplein. Wederom zonder resultaat. Lichtelijk gefrustreerd vertel ik de eigenaresse over mijn ervaring dat ze niet vindbaar zijn op internet. Ze reageerde wat verbaasd en vertelde me dat haar webbouwer er volgens haar mee bezig was. Niet echt overtuigend. Ik opper nog dat er vast wel meer mensen op zoek zullen zijn naar een poezenwinkel of kattenwinkel in Amsterdam. En doordat haar winkel slecht vindbaar is op internet ze daardoor potentiële klanten misloopt.
Ik kreeg hun visitekaartje met hun website erop. Thuisgekomen het domein ingetoetst en wat blijkt? Werkt de hele website niet eens. Werk aan de winkel dames!
(Inmiddels heb ik de zoektermen kattenwinkel en poezenwinkel in combinatie met Amsterdam in dit blogartikel dusdanig vaak gebruikt dat deze post waarschijnlijk hoog in Google zal ranken op de termen kattenwinkel Amsterdam en poezenwinkel Amsterdam. We zullen het gaan zien, 😉 )
Vervolgens op internet zoeken naar de dierenarts in Amsterdam centrum
Die vond ik vrijwel direct. Op de Plantage Middenlaan. Maar hier was weer wat anders mis.
Op mijn Ipad was de hele website niet zichtbaar en 1 groot grijs vlak. Tsja, dat krijg je dan weer met een flash website. Dat werkt dan weer niet op Apple(iPhone).
Toch maar even gemeld bij de vriendelijke dierenarts dierenarts die trouwens heel deskundig onze kat heeft onderzocht en ingeënt. Daar werd ik uiteindelijk toch blij van.
Lieve MKB-ers, zorg dat je vindbaar bent op internet!
Zorg voor een website die lokaal vindbaar is. Loop nooit meer klanten mis. In bovenstaande gevallen zullen er genoeg consumenten zijn die naar je stad verhuizen en op zoek zijn naar een dierenarts, kattenwinkel, schoenmaker, opticien, poelier etc. Hoe fijn is het dat je dan al deze mensen in je winkel krijgt!
Consumenten anno 2013 zijn nu eenmaal aardslui geworden
Mensen zijn aardslui geworden en zien Google als een soort orakel die hen het antwoord geeft op al hun vragen en vraagjes. Dus als ze rode schoensmeer zoeken of gebraden kip of een ray ban zonnebril of een Le Creuset pannenwinkel in Amsterdam. Wees vindbaar! Lokaal! Dat hoeft echt niet heel ingewikkeld te zijn.
Nieuwsgierig geworden? En wil je als MKB-er wèl die kans pakken om beter vindbaar te zijn? Neem contact op met zoekmachine marketing bureau Stramark!
Lees meer over SEO – Zoekmachine Optimalisatie op de SEO uitleg pagina’s van het Bedrijven Blog Nederland. Als je de vindbaarheid verbeterd hebt, zorg dan ook dat je beter opvalt binnen de zoekresultaten op Google!