Nieuw technisch personeel werven: waar begin je?
Door de huidige krapte op de arbeidsmarkt lijkt het onmogelijk om een gezonde doorstroom in het personeel te houden. Nieuw technisch personeel werven kan dan ook een flinke opgave zijn. Geheel onmogelijk is het gelukkig niet. Merk jij dus dat je steeds vaker klussen moet afzeggen omdat er simpelweg te weinig personeel is? Of ben je gewoon toe aan een frisse wind in het bedrijf? Dan wordt het tijd om aan de slag te gaan. Maar waar begin je?
Ga in gesprek met medewerkers
“Ik zoek technisch personeel”. Zo, dat is eruit. Een goede binnenkomer als je weer eens een gesprek met een van je medewerkers aanknoopt. Dat is ook een fijne plek om te beginnen. Een vacature uitzetten is natuurlijk een goed idee, maar er zijn veel te veel vacatures om echt op te vallen. Mond-tot-mondreclame is dan ook veelal effectiever. Vraag daarom eens aan je medewerkers of zij nog iemand in hun naaste omgeving kennen die op zoek is naar een baan en voldoet aan de functie-eisen. Soms kan het persoonlijke netwerk van je medewerkers erg nuttig zijn. Eventueel zou je het voor je medewerkers ook interessanter kunnen maken door een bonus aan te bieden voor degene die een goede kandidaat weet te vinden.
Begin ruim op tijd
Probeer niet te wachten tot er gaten vallen in het personeelsbestand. Veel werkgevers wachten gewoon te lang. Ze laten het bedrijf doorgaan totdat het echt niet meer kan en duidelijk zichtbaar is dat er een personeelstekort is. Dat probleem had echter al eerder opgelost kunnen worden. Daarom is het belangrijk om telkens de balans op te stellen en het toekomstbeeld voor ogen te houden. Hoe verwacht je dat jouw bedrijf over een half jaar draait? Wat zijn je doelen en wat (of beter gezegd: wie) is daar voor nodig om deze te behalen? Begin vervolgens ruim op tijd met zoeken.
Wees ook duidelijk in je vacatureomschrijving. Een simpele loodgieter gezocht, vertelt wel de noodzaak, is kort en krachtig, maar geeft nog weinig context naar wie je precies op zoek bent. Vertel waar je exact naar op zoek bent en wat uiteindelijk de taken zullen worden. Zo is het voor een werkzoekende ook beter te begrijpen wat jouw doel met de vacature precies is en of deze bij hem past.
Bied leerbanen aan
Technische bedrijven hechten steeds meer waarde aan de motivatie van hun werknemers. Het hoeft niet altijd om kennis en ervaring te gaan. Natuurlijk is het handig als ze hier al over beschikken wanneer ze bij je bedrijf beginnen, maar dit valt met de tijd te leren. Motivatie is niet aan te leren.
Trek daarom de stoute schoenen aan en creëer leerplekken. Een veilige omgeving waar jongeren of zij-instromers het vak kunnen leren en uiteindelijk hopelijk ook bij jouw bedrijf zullen blijven. Zo verzamel je een geheel nieuw team om je heen.
Er zijn verschillende opleidingsinstituten zoals Strevon die zich specifiek richten op gemotiveerde zij-instromers zonder enige kennis en ervaring binnen de technische sector. Met behulp van leerplekken proberen zij binnen korte tijd een heel groot aantal nieuwe medewerkers binnen de technische sector af te leveren. Met het doel om het personeelstekort op te lossen.