Desiree Machtel-Groen
24 juni 2013 09:38
door Desiree Machtel-Groen

Een nieuwsbrief maken; doen of niet doen?

Tegen het weekend word ik ermee doodgegooid: e-mail nieuwsbrieven. Moet je een nieuwsbrief maken en hoe maak je dan een nieuwsbrief?

Mijn supermarkt en een aantal warenhuizen zijn er heel goed in. Logisch: over het algemeen heb je in het weekend wel tijd om een en ander door te nemen. Bovendien is het leuke informatie met kortingen en acties enzo. Toch? De online nieuwsbrief is een beproefd communicatiemiddel, maar niet altijd even geliefd bij de ontvangers. Toch adviseer ik mijn opdrachtgevers wel vaak om een nieuwsbrief te maken, maar níet elke week.

De nieuwsbrief is niets meer dan een informeel en summier digitaal bedrijfsblad of, voor retailers, een digitale folder. Via mail kun je voordelig en snel een grote doelgroep bereiken. De vraag is echter: bereik je die wel? Je wilt dat relaties en klanten je verhalen lezen, maar hoe zorg je daarvoor in het woud van e-mailterreur? nieuwsbrief-2

Nieuwsbrief maken: Bied meer!

Meerwaarde bieden is belangrijk in de huidige maatschappij. Meerwaarde is volgens de Van Dale niets meer dan extra waarde. Je voegt iets toe aan je nieuwsbrief, aan je product, aan de maatschappij of aan het leven van je klant.
Even realistisch bekeken: met elke vorm van marketing dring je jezelf op aan je (potentiele) klant. Jij bent degene die wil dat deze persoon jouw product koopt of jouw dienst afneemt. De klant zit er echt niet op te wachten. Die heeft het al druk genoeg met zijn eigen zaken. Daarom moet je ervoor zorgen dat jouw uiting, in dit geval de nieuwsbrief, als een leuk cadeautje in de mailbox is. Hoe zorg je daarvoor?

– Kies allereerst voor een toegankelijke bestandsextensie voor je nieuwsbrief of een toegankelijk nieuwsbrief programma. (Ik ben MailChimpfan)
– Zorg voor een leuke opmaak. Laat hem aansluiten bij je huisstijl, maar zorg ook dat de teksten goed leesbaar zijn. Als mensen moeten zoeken naar het vervolg van dat ene stukje tekst, dan ben je ze snel kwijt.
– Gebruik beeld en video.

Maar belangrijker: denk goed na over de inhoud!

– Deel je nieuwtjes en vertel wat je de afgelopen periode hebt gedaan, maar houd het vooral leuk. Het moet geen salesverhaal worden. Verkopen is leuk, maar niet voor de lezer. Die heeft immers nergens om gevraagd en bepaalt zelf wel of ‘ie wat van je wil.
– Geef advies, tips of trucs: iets waar de lezer écht iets mee kan.
– Geef iets weg: een actie, kortingen of een prijsvraag. Mensen houden van gratis en winnen!
– Laat de klant of het personeel aan het woord. Zo maak je het geheel menselijk. Quotes lezen lekker weg en maken het geheel wat informeler.

De kwaliteit van de teksten in je nieuwsbrief is natuurlijk ook belangrijk. Zorg voor een duidelijke opbouw van je berichtjes en gebruik tussenkopjes. Zorg er ook voor dat je teksten niet te lang zijn. Houd rekening met ongeveer 250 woorden per berichtje, maar less is more! Zeker online haken lezers al snel af. Daarom zijn je tussenkopjes ook zo belangrijk. Meer info over de inhoud van een nieuwsbrief geef ik in mijn training Nieuwsbrief schrijven.

Timing
Zoals ik aan het begin van dit verhaal al aangaf, is het niet echt fijn om de ene na de andere nieuwsbrief te krijgen in één middag. Denk goed na over de timing van je nieuwsbrief en bedenk tegelijkertijd of mensen echt elke week jouw verhalen willen lezen. Is eens per maand of eens per kwartaal niet meer dan genoeg? Tegelijkertijd is het wel goed om regelmatig op de digitale deurmat te vallen. Als je eenmaal begint aan een nieuwsbrief, zorg er dan voor dat je de volgende editie ook alvast inplant. Anders wordt het een soort eendagsvlieg.

Het moment van verzending:
Business to Business nieuwsbrieven verstuur je op dinsdag, woensdag of donderdag tussen 11.00 en 15.00 uur.
Business to Consumer nieuwsbrieven verstuur je op donderdag, vrijdag of zaterdag tussen 17.00 en 20.00 uur.

Privacy
Alhoewel het heel eenvoudig lijkt, is het niet toegestaan om iedereen zomaar jouw nieuwsbrief te sturen. Het is wettelijk zelfs zo dat mensen expliciet toestemming moeten geven voor het gebruik van hun mailadres voor jouw nieuwsbrief. Daarnaast moet je als zender een opt-out mogelijkheid aan je nieuwsbrief toevoegen. Dit houdt in dat mensen zich weer kunnen uitschrijven als ze jouw nieuwsbrief niet meer willen ontvangen. Dit hoor je te respecteren. Sommige trouwe klanten zijn wel geïnteresseerd in je product, maar niet in je nieuwsbrief. Die komen toch wel bij je terug, tenzij je ze spamt met allemaal reclame.

Bij dezen dus wat praktische tips waarmee je echt verder kunt. Ik blijf erbij: overweeg een nieuwsbrief. Zelfs wanneer je hem laat schrijven is het nog een aantrekkelijke investering. De nieuwsbrief zorgt ook voor betrokkenheid van de klant bij jouw organisatie. Je kunt hem tijdig informeren over nieuwe producten en andere ontwikkelingen. Je kunt vaste lezers een korting geven. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Dát maakt de nieuwsbrief zo leuk! Plaats een inschrijflink op de website of onderin je e-mails of communiceer erover via social media. En vraag klanten gewoon of je ze je nieuwsbrief mag sturen. Binnen de kortste keren heb je een aantrekkelijke mailinglist!

Biedt je nieuwsbrief toch niet de meerwaarde die de klant verwachtte? Dan schrijft hij zich gewoon weer uit. No sweat!

Reacties