Website onderhouden? Onderhoudt uw website net zoals uw winkel.
Een website onderhouden is niet zo moeilijk als het vaak lijkt. De website onderhouden is vergelijkbaar met het onderhouden van uw winkel eigenlijk. Hier geef ik de uitleg en toelichting.
Het bijhouden van een website is bij veel MKB bedrijven een ondergeschoven kindje. Terwijl winkeliers vaak wel druk zijn met het inkopen van nieuwe producten en de inrichting van hun fysieke winkel. Tijdsdruk is vaak het argument. Toch kan een website een krachtig marketinginstrument zijn die extra klanten oplevert! Het uitbesteden van onderhoud is wellicht een optie er staat immers omzetverhoging tegenover.
Ik wil graag in dit artikel de vergelijking maken tussen het hebben van een fysieke winkel met alle zaken die een ondernemer daarvoor doet en dit dan vergelijken met het onderhoud van de website. Websites onderhouden is namelijk gewoon hetzelfde 😉
Het schoonmaken van de winkel
Een fysieke winkel maak je schoon, je lapt de ramen, stofzuigt, stoft de planken en je dweilt de vloer. Je rangschikt de producten en zorgt dat de bestlopende producten op de beste plaats staan. Je maakt een aantrekkelijke etalage en dit alles doe je om ervoor te zorgen dat klanten jouw winkel prettig en mooi vinden.
Hetzelfde geldt voor je website! Ook een website moet af en toe schoongemaakt worden. Oude producten eruit. Nieuwe productcategorieën en producten toevoegen. Verouderde teksten opschonen. De cache van de website af en toe legen. Een mooie homepage maken en regelmatig zorgen dat je iets nieuws te melden hebt.
Het repareren van kapotte dingen
Af en toe gaat er een lamp stuk, iets breekt, iemand morst koffie over een product of er crasht een verouderde computer. Allemaal zaken die gerepareerd moeten worden.Zo geldt dat ook bij een website. De software kan verouderd zijn waardoor u een update van de website software moet doen. De database van een website kan kapot gaan en verdient regelmatig onderhoud.
Het verdient aanbeveling om regelmatig uw website te controleren op storingen en up te daten naar de nieuwste software. Flash is bijvoorbeeld software die niet werkt op Ipads en Iphones. Jammer want u wilt deze mensen toch ook laten zien dat u bestaat?
Website onderhoud? De concurrentie zit niet stil
Als er een nieuwe winkel die in uw branche werkzaam is bij u in de straat komt vindt u dat vast niet leuk. Zeker niet als deze winkel er mooier uitziet en meer klanten trekt. Afwachten heeft geen zin, u zult een plan moeten bedenken hoe u uw concurrent het hoofd biedt.
Ditzelfde werkt met websites zo. Stond u wellicht ooit Hoog in Google op plek 1, nieuwe concurrenten websites drukken u nu misschien weg binnen de zoekresultaten. Door uw website regelmatig te voorzien van nieuwe verse artikelen, zoekmachine optimalisatie toe te passen en eventueel te adverteren met Google AdWords kunt u uw concurrenten slimmer af zijn. Zorg wel dat u weet wat de sterke punten en de zwakke punten van uw concurrenten zijn.
Inkopen doen voor uw winkel
Zoals u inkopen doet voor uw winkel is het wellicht te overwegen om ook bij de aanschaf van een website goed na te denken voor welk CMS u kiest, welke hostingpartij en of u uw website goed vindbaar wilt hebben in Google. Denk vanuit de doelstelling die u heeft met uw zaak en daarmee wat u uit wilt dragen op uw website. U wilt wellicht meer klanten naar uw fysieke winkel trekken. Of vragen van klanten beantwoorden via de website.
Allemaal klantcontacten die van onschatbare waarde zijn voor de lange termijn van uw onderneming.
Een belangrijk advies; besef dat uw website een krachtig marketingtool kan zijn voor uw bedrijf en af en toe daar geld in investeren is geen overbodige luxe.
Websites onderhouden ziet u als noodzakelijke marketing investering
Een website is al lang geen visitekaartje meer. Als u dat wel zo ziet dan loopt u hopeloos achter op uw concurrenten. Zoals u zoekt op internet zoeken ook uw klanten op internet naar uw bedrijf en producten. Uw website is daarbij het middel om bekendheid te geven aan uw bedrijf en uw vakgebied en verdient het om te worden onderhouden.
Zoals hierboven geschetst is het eenmalig opzetten van een website niet de juiste marketing insteek. Sterker nog de winkeliers die hun website ziet als marketinginstrument zal anno 2014 sterker uit de crisis komen dan bedrijven die niks doen aan hun website.