Sander Wijdemans
1 november 2023 11:08
door Sander Wijdemans
Categorie:
MKB-tips

Op zoek naar de beste kandidaat? 5 recruitment tips!

Er is tegenwoordig steeds meer vraag naar goede professionals, maar als er niet genoeg gekwalificeerde werknemers beschikbaar zijn, kan het lastig zijn om op te vallen tussen alle vacatures en concurrentie van andere bedrijven die ook op zoek zijn naar geschikte kandidaten. De oplossing? Vertel het verhaal van je bedrijf! Deel je missie en wat jouw organisatie uniek maakt. Op die manier trek je de aandacht en zorg je ervoor dat getalenteerde mensen niet om jouw vacature heen kunnen. Denk aan wat de kandidaat zoekt en laat zien waarom jouw bedrijf een geweldige plek is om te werken en waarom de professional van hun dromen daar kan werken. Hier zijn 5 recruitment tips!

Op zoek naar de beste kandidaat 5 recruitment tips!

Weet wat je zoekt

Je moet allereerst precies weten wat je zoekt. Het functieprofiel geeft weliswaar een goed startpunt met alle vereisten voor opleiding, werkervaring, kennis en vaardigheden. Maar het vinden van een kandidaat die perfect aan al die eisen voldoet, is zeldzaam. Daarom moet je beslissen wat echt noodzakelijk is voor de functie en wat eventueel kan worden aangeleerd of door anderen kan worden gedaan. Daarnaast moet je rekening houden met de sfeer in het bedrijf, het bestaande team en de stijl van leiderschap. De sleutel tot langdurig succes? Een kandidaat vinden die zowel qua vaardigheden als team- en bedrijfscultuur bij je past!

Werving uitbesteden

Merk je dat het werven van de juiste kandidaat veel tijd kost? Heb je hget gevoel dat je niet alle kennis hebt om een geschikte kandidaat te vinden? Schakel dan een extern wervingsbureau in! De recruiters die daar werken hebben enorm veel ervaring met het vinden van geschikte kandidaten en ze hebben een groot netwerk om uit te putten. Wil je bijvoorbeeld supply chain recruitment en vacatures vervullen? Laat het dan aan een professional over!

Schrijf een sterke vacature tekst

Ga je het toch zelf doen? Dan begint het met een functieprofiel. Maar om de juiste kandidaten aan te trekken, moet je een aantrekkelijke vacaturetekst schrijven. Een goede vacaturetekst spreekt potentiële sollicitanten aan en spoort hen aan om te solliciteren. Het schrijven van zo’n effectieve tekst is een vak apart. Een aantal tips: wees concreet, schrijf ook echt in de taal van je kandidaten, wees positief en laat vooral dingen weg die een ”pre” zijn. Zo schrijf je een tekst zonder al te veel ruis en dit zal meer kandidaten aantrekken. Hulp nodig? Schakel dan een tekstschrijver in of een marketing-communicatiebureau!

Ga actief op zoek naar potentiële kandidaten

Wanneer je vacatures op verschillende platforms gaat plaatsen, ben je op een passieve manier aan het werven. Je wacht af tot kandidaten jouw vacature opmerken en erop reageren. Het is beter om actief te recruiten. Dat betekent dat je actief op zoek gaat naar geschikte kandidaten, zelfs als ze niet actief naar een nieuwe baan zoeken. Dit kan je doen met behulp van LinkedIn. Zo vind je kandidaten die misschien al een baan hebben, maar wel perfect bij je profiel passen. Dit zijn vaak ook de meest “professionele” werknemers, omdat zij al een baan hebben en niet per se op zoek zijn naar iets nieuws. Ook een wervingsbureau doet aan actief recruitment.

Vraag je netwerk om te helpen

Je hoeft niet in je eentje op zoek te gaan naar de juiste kandidaat. Schakel je netwerk in en betrek ze om je kansen op succes te vergroten. Vraag je vrienden, kennissen, collega’s en medewerkers om hulp.  Laat hen de vacature delen op sociale media (en deel zelf ook op LinkedIn). Het is ook een goed idee om met referrals te werken. Als iemand de juiste kandidaat aanlevert, krijgt deze bijvoorbeeld een vergoeding of tegoedbon. Je kunt ook je eigen medewerkers inzetten als ambassadeurs door hen reviews te laten schrijven over jouw bedrijf op verschillende platforms. Dus, ben jij op zoek naar de juiste kandidaat? Volg dan deze tips!

Reacties