Overlast in mijn werkomgeving, wat nu?
We brengen het grootste deel van de dag door op ons werk. Dit kan erg leuk zijn en kan voor het nodige sociaal contact zorgen. Toch is werken op kantoor niet altijd een pretje. Dit heeft vaak te maken met de grote hoeveelheid aan mensen die in een ruimte moeten werken. De indeling van een kantoor heeft grote invloed op welke overlast we van collega’s ervaren. Er zijn veel storende factoren binnen een kantoor denk aan het getik van een klok, een bellende collega of een koffiezetapparaat. Aan dit soort geluiden kun je je erg gaan storen in de loop van de tijd. We hebben paar tips voor je op een rijtje gezet over hoe je met deze situatie om kunt gaan.
Gevolgen van overlast
Wanneer je langdurig overlast op de werkvloer ervaart kan dit negatieve gevolgen hebben. De irritatie is blijvend en dit vergt dan door de dag heen ook veel energie. Er kunnen klachten ontstaan. Hoofdpijn is veel voorkomend op de werkvloer, ook hebben veel mensen met concentratieproblemen te maken. Dit is natuurlijk erg vervelend en zal op lange termijn nadelige gevolgen hebben voor de gezondheid en het werkplezier.
Maak het bespreekbaar
De eerste tip is om dit probleem bespreekbaar te maken. Hebben meer collega’s hier last van? Als dit het geval is kun je samen een plan opzetten om storende geluidsoverlast te beperken. Vertel op rustige toon wat je dwars zit aan jouw collega’s, met name de personen die je het meest storen. Probeer mensen niet persoonlijk aan te vallen, dit kan als pijnlijk of beschamend ervaren worden en zal de werksfeer niet bevorderen.
Verplaats geluidmakende apparaten
Het is belangrijk om alle voorwerpen en machines die veel geluid maken uit een ruimte te verplaatsen. Vaak voorkomt dit al veel overlast. Probeer dit een dag uit en kijk daarna wat voor storende geluiden er nog aanwezig zijn. Deze kun je daarna verplaatsen. Zo heb je binnen een paar dagen al een rustigere kantoorruimte.
Verander de kantoorruimte
Als je last hebt van hard pratende collega’s kun je voorstellen om de verdeling binnen het kantoor aan te passen. Misschien kunnen gesprekken in een andere kamer gevoerd worden. Of misschien is het mogelijk om de nodige telefoongesprekken binnen bepaalde tijden te voeren zodat je hier rekening mee kunt houden. Als je het op een collegiale manier aanpakt is er vaak veel mogelijk. Iets wat we ook veel op kantoren zien zijn fluister zones, deze blijken erg effectief.