Relatiegeschenken 2020: wat heeft dit jaar voor ons in petto?
Het geven van relatiegeschenken is niet alleen goed voor je naamsbekendheid en merkidentiteit, maar ook belangrijk voor klantenbinding. We zien dan ook dat bedrijven jaarlijks miljoenen geschenken weggeven aan belangrijke zakelijke relaties en potentiële klanten. Welke cadeaus we graag aan klanten geven kan echter per jaar verschillen. Zo zijn er voor 2020 duidelijke ontwikkelingen waar te nemen. Dit zijn de trends op het gebied van relatiegeschenken die we in 2020 zullen zien.
Een geschenk moet betekenisvol zijn
Een trend die we in 2020 vooral verwachten te zien, is dat de gegeven cadeaus betekenisvol moeten zijn. Het relatiegeschenk hoeft niet altijd luxe of juist goedkoop te zijn en ook niet per se opzichtig de bedrijfsnaam van de gever dragen. Nee, in 2020 gaan we voor cadeaus die een indruk maken en die daardoor juist op die manier de naambekendheid zullen vergroten. Het komende jaar geven we graag een relatiegeschenk dat de ontvanger een warm gevoel bezorgd. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een persoonlijk geschenk of een cadeau dat verbonden is aan een goed doel dat de ontvanger een warm hart toedraagt. In 2020 gaan we dus voor bijzondere zakelijke geschenken waarover de gever goed heeft nagedacht. Geen onbruikbare give-aways, maar een relatiegeschenk waaraan tijd en aandacht besteed is.
De duurzame trend zet door
In 2020 zal ook de belangstelling voor groene relatiegeschenken verder toenemen. Deze ontwikkeling is de afgelopen jaren al gestart en ook in 2020 zien we dat steeds meer bedrijven de verantwoordelijkheid voelen om meer duurzaam te ondernemen. Het geven van duurzame relatiegeschenken past daar uiteraard goed bij. Ook de ontvanger hecht steeds meer waarde aan een maatschappelijk verantwoord cadeau dan aan andere relatiegeschenken. In 2020 zien we daarom dat er veel biologische, fairtrade en duurzame relatiegeschenken gegeven worden. Een mooie ontwikkeling!
Wellness cadeaus zijn in
In een tijdperk waarin veel mensen getroffen worden door een burn-out of klachten die samenhangen met een te hoge werkdruk, wordt het geven van wellness cadeaus steeds populairder. In 2020 laten we zakelijke relaties graag zien dat het belangrijk is om goed voor jezelf te zorgen en meer te leven in het moment. Van saunapakket tot een exclusief cadeaupakket met daarin ontspannende producten zoals badzout en een rustgevende kaars: een relax cadeau is leuk om te geven en dient bovendien een goed doel. Deze wellnesspakketten zijn een mooie tegenhanger van de vele elektronische gadgets die in 2020 ongetwijfeld ook veel gegeven zullen worden.