Sander Wijdemans
28 oktober 2019 10:50
door Sander Wijdemans
Categorie:
Marketing

SEO voor je eigen bedrijf

Op verjaardagsfeestjes en bedrijfsuitjes gaat het gesprek van de dag steeds vaker over SEO, Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Dat het bedrijf waar men werkt er meer aan zou moeten doen, meer geld aan zou moeten besteden en dat het dan allemaal goed komt, zijn regelmatig gehoorde uitspraken. Is het misschien ook iets voor je eigen bedrijf?

Goedkope zoekmachineoptimalisatie

Veel bedrijven bieden zich tegenwoordig aan als expert op het gebied van zoekmachineoptimalisatie. Het nadeel van deze bedrijven is dat het vaak nogal vaag blijft wat ze nou precies doen en bovendien vragen de meeste heel erg veel geld voor wat ze doen. Het komt er eigenlijk gewoon op neer teksten te schrijven voor producten en diensten die door Google, immers de grootste zoekmachine op internet, snel en goed worden gevonden. En de website of webshop moet technisch perfect in orde zijn. Goede teksten, een snelle website, een goed functionerende webwinkel zorgen met elkaar voor goede posities in de zoekmachines.

Nummer 1

We willen natuurlijk graag allemaal op nummer één staan. Maar dan zal men behoorlijk moeten betalen. De eerste drie of vier resultaten zijn betaalde advertenties. Vanaf nummer vijf zijn, in het geval van de zoekwoorden SEO in je eigen bedrijf, 511.000 resultaten. Op nummer 499.000 zal weinig geklikt worden. Toch wil de ondernemer zo hoog mogelijk scoren, vaak met zo weinig mogelijk kosten. Zelf doen is dan een optie. Maar dan moet men goed kunnen schrijven. Uitstekende content kunnen produceren en verstand hebben van websites maken en onderhouden. Het helpt ook om de werking van sociale media een beetje te snappen.

Toch maar uitbesteden

De meeste ondernemers willen gewoon hun spullen verkopen. Alsof het een echte winkel is. Of een gezellige kraam op de markt. Maar tegelijkertijd hebben die ondernemers niet zo veel verstand van internet. Dat is toch echt een vak apart. De groenteman heeft verstand van groente, de groenteman verkoopt groente. De SEO-specialist of online marketeer heeft verstand van SEO en hoogstwaarschijnlijk niet zo veel van groente. Verstandig is de opdracht uit handen te geven en daarvoor (veel) geld te betalen. Geld lenen hiervoor is dan een logische zaak. Zie het als een investering in het bedrijf.

Conclusie

SEO is een ingewikkelde materie en het is dan ook echt iets voor gespecialiseerde bedrijven of werknemers. Het is de bedoeling dat het geïnvesteerde geld goed besteed wordt en daadwerkelijk een hogere positie in de zoekresultaten tot gevolg heeft. Dan wordt het geld weer terugverdiend, vaak dubbel en dwars. Geld lenen voor deze  moderne manier van marketing is dan niet per se een slecht idee.

Reacties