SEO Factoren 2013: Tabel met SEO succes- en ranking-factoren
De bijgewerkte SEO factoren voor 2013! Tabel en uitleg over de SEO factoren die tot een hoge positie in Google leiden!
Er zijn verschillende bedrijven en websites die al dan niet in samenwerking met Google een overzicht van de SEO factoren geven die voor de ranking en dus succes in Google gebruikt worden. Regelmatig wordt aan mij gevraagd welke SEO factoren het belangrijkst zijn en of er een mooi overzicht van is. Eerder dit jaar schreef ik al over de veranderingen binnen SEO in 2013.
Nu geef ik hieronder een mooie tabel met de SEO factoren die ik tegenkwam met daaronder een Nederlandse uitleg en toelichting.
Tabel SEO factoren
The periodic Table of SEO Succes Factors
De hierboven getoonde afbeelding geeft de verschillende SEO factoren weer. Door op de afbeelding te klikken wordt deze groot in een nieuw venster geopend. De SEO factoren zijn onderverdeeld in 3 verschillende groepen:
“On the page” SEO factoren of “On Site” SEO factoren
Deze SEO factoren zijn onderverdeeld in 3 groepen en door jou zelf te beïnvloeden, vandaar “on site”. De 3 groepen zijn Content, HTML en Architectuur en spreken voor zich. Aan de linkerzijde wordt per onderdeel een korte beschrijving en toelichting gegeven. Per onderdeel kan je rechtsboven een waarde zien die de belangrijkheid of het “meetellen” van die SEO factor weergeeft. Een +3 factor telt zwaarder dan een +2 die op haar beurt weer zwaarder meetelt dan een +1 factor.
“Off the page” of “Off Site” SEO factoren
De Off Site SEO factoren worden door factoren bepaald die niet op jouw website of webshop te beïnvloeden zijn en worden geheel bepaald door externe sites, links en dergelijke. Kwaliteit van de inkomende links en de linktekst of anchortext daarbij, het aantal inkomende links, autoriteit, geschiedenis, reputatie en shares op Social Media en lokale factoren zijn daar onder andere genoemd. ook hier geldt: hoe hoger de waarde, des te meer de SEO factor een rol speelt bij het resultaat in Google.
Negatieve SEO factoren: zogenaamde “Violations” oftewel overtredingen
Overtredingen zie je in de tabel bij zowel de “On Page”- als de “Off Page”-factoren. Deze overtredingen zijn in het rood aangegeven, beginnen met een “V” en hebben een negatieve waarde die je rechtsboven bij de betreffende factor ziet. Deze factoren hebben dus een negatieve invloed op de resultaten binnen Google omdat Google hier zogenaamde penalties voor geeft. Voorkom daarom deze zaken op jouw website of webshop en werk daaraan met bijvoorbeeld de Disavow Tool van Google waarmee je zogenaamde slechte inkomende links oftewel “backlinks” kan afwijzen. Voorzichtigheid is hierbij geboden en volg daarom de aanwijzingen van Google in WebMasterTools.
Je ziet de uitleg en toelichting op de “Violations” aan de linker- en rechterzijde van de tabel.
Welke SEO factoren zijn belangrijk?
Zoals gezegd kan je aan de toegekende waarde de belangrijkheid van alle SEO factoren zien. Uitgebreide toelichting op de verschillende SEO factoren en hoe deze toe te passen voor jouw website of webshop krijg je hier:
– Technieken om content te verbeteren
– Technieken om content te verbeteren – deel 2
– lokale vindbaarheid MKB-ers nog steed slecht! Hoe wordt jij lokaal vindbaar
– Zoekresultaten verbeteren met een opvallend zoekresultaat – Rich Snippet
– Gebruik de nieuwe Adwords ZoekwoordPlanner voor lokaal SEO zoekwoordonderzoek
– SEO 2013: Meer focus op usability en Social Media, minder focus op Linkbuilding
– Linkbuilding of Social Media? Wat is belangrijk en hoe doe je dat!
Succes met de Zoekmachine Optimalisatie voor jouw website of webshop.
Binnenkort geeft Bedrijven Blog een white paper uit waarin uitgebreid wordt behandeld hoe je het best een (Landings)Pagina met een goed resultaat in Google kan maken. Om deze geheel gratis te ontvangen kan je nu al inschrijven op de nieuwsbrief. Zodra de gratis “handleiding voor het maken van een pagina voor een website of webshop” uitgegeven wordt, ontvang je deze dan automatisch!