SEO – Zoekmachine Optimalisatie: verbeteren content – deel 2
Focus op content na de Penguin en Panda updates. Goede en juiste content binnen een goede content strategie met optimale content marketing.
Om daarmee te helpen startte het bedrijven Blog Nederland afgelopen week de 4 delige serie over het verbeteren van de content. Nu deel 2 met weer een aantal technieken om content te verbeteren.
In de eerste post met tips en technieken voor het verbeteren van de content ging het over keyword targetting en gebruik van de juiste zoekwoorden in de koppen, paginatitel(meta title) en de paginabeschrijving(meta description). Daarnaast het inzetten van de juiste links(linkbuilding) en het verbeteren van de “usability” op de website. In dit deel ga ik verder met de interne links en de gebruiksvriendelijkheid van de website.
Voeg interne links toe voor hogere gebruiksvriendelijkheid
Interne links bieden extra gebruikersgemak voor bezoekers. Deze links verwijzen direct naar specifieke informatie. Dit biedt meer context en kwaliteitsinformatie voor de bezoeker. Door naar al deze relevante informatie te linken, leidt je de bezoeker meer op en ervaart deze een hoge kwaliteit. Gebruik dan ook anchors oftewel “jump to” links die naar die relevante informatie linken.
Een groot bijkomend voordeel is dat Google anchors als “jump to-links” laat zien in de SERP fragmenten.
Hierdoor vallen jouw aanbiedingen en informatie op en zijn de Click-hrough Rates hoger. Betekent natuurlijk meer vertoningen, kliks en verkeer wat resulteert in meer opbrengst / winst. Ook helpt het bij de positie binnen Google’s SERP en de kwaliteitsscore.
Hoewel Google deze laatste samenhang zelf ontkent heeft een Amerikaans experiment van Rand Fishkin wat anders aangetoond.
Maak klanten recensies en reviews mogelijk
De voordelen van het toevoegen van reviews en beoordelingen die klanten kunnen geven is enorm. De beoordelingen van bezoekers en klanten geven informatie over jouw product of dienst, maar vooral vertrouwen aan de mogelijk nieuwe klant. Het zijn eigenlijk persoonlijke aanbevelingen van klanten.
Er zijn enorm veel goede en bekende “review-modules” zoals bijvoorbeeld TrustPilot of KiyOh. Deze modules voor een webwinkel geven duidelijk de kwaliteit aan, geven mogelijkheid tot interactie met de klant en filteren “nep” negatieve recensies. Dit laatste is in het licht van de bekendmaking van Google over het gebruik van deze negatieve recensies(later dit jaar) zeker ook zeer belangrijk.In het website / CMS gedeelte binnen dit Blog volgt binnenkort meer over de verschillende mogelijkheden door specialisten.
De beoordelingen zorgen ook nog eens voor nieuwe(verse) en meer content. Voor Google weer 2 factoren die de positie op de resultaten pagina(SERP) verbeteren.
Social Media gebruiken op de website
Alle reviews en beoordelingen van klanten zijn gratis reclame, maar die moet ook verspreidt worden. Offline zorgt de mond tot mond reclame voor deze verspreiding. Online maken Social Media, de sociale netwerken, dit mogelijk. Zorg dus dat de beoordelingen en reviews ook direct op de Social Media “gedeeld” kunnen worden.
Ook jouw informatie, nieuws en aanbiedingen op de website moeten bezoekers van de website kunnen “sharen” met hun vrienden en relaties. De toegevoegde waarde van deze echte en gratis mond tot mond reclame spreekt voor zich.
In bijna alle bekende Content Management Systemen(CMS) is deze mogelijkheid aanwezig of kan je het met een plugin realiseren. Zo gebruiken wij binnen dit Blog in Word Press het populaire en zeer eenvoudige “Add This”.
Ik blijf artikelen over het optimaliseren van de website en LandingsPages(LP) oftewel pagina optimalisatie schrijven. De ene keer meer vanuit SEO – ZoekmachineOptimalisatie en de ander keer meer vanuit Social Media oogpunt. Deze artikelen met veel info, uitleg en tips kan je op volgorde lezen vanaf hier.
Heb je met de eerste twee delen nuttige, goede informatie en hulp gehad voor jouw website of webwinkel deel het dan met de genoemde Add-This buttons bovenaan of onder dit artikel 😉