Mercateo versterkt kapitaalbasis voor stabiele groei en investeringen in de toekomst
Mercateo versterkt kapitaalbasis
Mercateo heeft nieuw kapitaal aangetrokken om de groei van Europa’s grootste B2B-marktplaats sterker te ondersteunen en om strategische investeringen in het nieuwe netwerkvormingsplatform Mercateo Unite te doen.
BIP Investment Partners uit Luxemburg investeert een dubbelcijferig miljoenenbedrag in de inmiddels in 14 Europese landen vertegenwoordigde Mercateo-groep.
Na meer dan een decennium aan dynamische groei verzekert Mercateo zich met deze kapitaalversterking van nieuwe opties om vaart te zetten achter de ontwikkeling van het bedrijf.
Mercateo is met haar neutrale B2B-marktplaats al tot Europese marktleider gegroeid. Nu ligt de strategische focus op het nieuwe platform-model “Mercateo Unite”. Recentelijk werd Mercateo Unite door SAP Ariba®, ’s werelds grootste procurement-platform, voor Europa als strategische partner voor de marktintroductie van het inkoopproces Ariba Spot Buy uitgekozen. Deze alliantie belooft ad-hoc inkopen voor bedrijven in heel Europa te veranderen.
Achtergrond groeifinanciering en investeringen
Peter Ledermann, bestuurslid van de Mercateo holding, over de achtergrond van de groeifinanciering: “Wij hebben met BIP een investeerder gevonden die enthousiast is over onze visie en onze strategische marktpositie.
Wij zijn perfect gepositioneerd om met onze nieuwe, neutrale infrastructuur aanbieders en kopers te kunnen begeleiden in de digitale wereld van de B2B-handel. Het kapitaal van BIP versterkt ons om het nieuwe platform Mercateo Unite met volle kracht verder te ontwikkelen en geeft ons tegelijkertijd de zekerheid om de groei van de reeds bestaande B2B-marktplaats voort te zetten. De markt verwacht meer van ons en zo kunnen wij zonder beperkingen blijven groeien.”
Katrin Wehr-Seiter, Managing Director bij BIP Investment Partners, vult dit aan: “Het uitstekende management van Mercateo heeft in een spannend B2B-segment een succesvol bedrijf met enorm groeipotentieel opgebouwd. Wij verheugen ons om de volgende groeifase van het bedrijf te begeleiden.”
Over Mercateo
Mercateo combineert de voordelen van een B2B-marktplaats en een netwerkvormingsplatform. Kopers, verkopers, fabrikanten en dienstverleners verbinden middels de infrastructuur van Mercateo hun systemen met elkaar en wikkelen transacties digitaal met elkaar af, onafhankelijk van hun voorafgaande digitaliseringsgraad.
Zo maken kopers en aanbieders hun processen door standaardisering efficiënter en profiteren tegelijkertijd van een divers aanbod en directe relaties: Inkopers ontsluiten een individueel en passend aanbod terwijl aanbieders toegang tot nieuwe doelgroepen ontvangen of zich intensiever op bestaande klanten kunnen focusseren en aan verwachtingen van een efficiënt inkoopproces en service kunnen voldoen.
Sinds 2000 exploiteert Mercateo de inmiddels grootste B2B-marktplaats van Europa. De Mercateo groep bereikte in 2016 een omzet van 228 miljoen euro en telt momenteel meer dan 400 werknemers in 14 Europese Landen.