Succesvolle marketingacties? Hier krijg je 4 creatieve ideeën. Offline en online naar succes!
Succesvolle Marketingacties omdat je natuurlijk wil dat je bedrijf of je product een groot succes wordt. Soms gaat dat bijna vanzelf, maar in de meeste gevallen is daar een slimme vorm van marketing voor nodig. Creatieve marketingacties mogen daar niet in ontbreken.
Tegenwoordig kan het namelijk een behoorlijke uitdaging zijn om de aandacht van het publiek te vangen en vervolgens vast te houden. Een slim opgezette actie helpt je in ieder geval bij die eerste stap. Wat je zoal kan doen voor een succesvolle marketingactie? Ik heb hieronder een paar ideeën voor je op een rijtje gezet.
Organiseer een evenement
Mensen maken graag iets mee. Een evenement biedt een uitgelezen kans om je doelgroep op één plek te verzamelen en hen kennis te laten maken met je product, dienst of bedrijf. Als je een evenement organiseert, is het belangrijk dat je boodschap uitgedragen, maar niet per se “gepredikt” wordt.
Een goede, ongedwongen sfeer draagt bijvoorbeeld bij aan positieve beeldvorming. Denk daarom voor succesvolle marketingacties buiten de gebruikelijke evenementen om en organiseer geen beurs of verkoopavond, maar een leuk openluchtconcert, een speciale filmvertoning of een gezellig feest.
Focus op herkenbaarheid
Je kent ongetwijfeld de reclames van een bekende verzekeraar in Apeldoorn. Je hoeft niet eens de pay-off te zien om te weten dat een reclame daar vandaan komt, ook al zijn ze allemaal verschillend. Dergelijke herkenbaarheid is onbetaalbaar. Die kun jij ook creëren voor je product, bedrijf of dienst. Bedenk wat voor jou de belangrijkste rode draad is en brainstorm vervolgens op allerlei verschillende acties die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben.
Die acties verbind je vervolgens met elkaar via de rode draad. Dat kun je bijvoorbeeld heel gemakkelijk doen met stickers. Stel: je verkoopt relatiegeschenken en wilt je klanten laten weten dat relatiegeschenken echt niet alleen bij de kerst horen.
Je bedenkt een actie waarbij je op verschillende momenten in het jaar een bijzonder kaartje naar je prospects stuurt, die je vervolgens voorziet van altijd dezelfde sticker met verwijzing naar je rode draad of je pay-off. Die stickers kun je eenvoudig bestellen via bijvoorbeeld Stickers.nl, waardoor je nooit mis grijpt.
Houd het spannend
Als je direct zegt wat je te vertellen hebt, dan is dat heel duidelijk en kun je meteen zien wie daar wel belangstelling voor hebben en wie niet. Soms is het leuker om het even spannend te houden. Bedenk een campagne waarbij in de eerste instantie niet duidelijk is wie de afzender is.
Je kunt bijvoorbeeld via social media steeds een tipje van de sluier oplichten, om zo te zorgen voor een zogenaamde ‘buzz’. Gebruik voor zo’n campagne verschillende marketingmiddelen, zoals reclame, stickers, social media, (kleinschalige) evenementen, enzovoorts. Succesvolle marketingacties vragen om geduld en gebruik van verschillende platforms, zowel online als offline. Door deze allemaal goed op elkaar aan te laten sluiten zal de benodigde buzz vanzelf ontstaan.
Zo bereik je zoveel mogelijk mensen en is de impact nog groter. Let op: houd je boodschap niet té lang geheim. Het is niet de bedoeling dat mensen het mysterie onthouden en niet jouw bedrijfsnaam of je product.
Creatief en praktisch
Succesvolle marketingacties zijn niet alleen gebaseerd op creativiteit, ook planning is daarvoor essentieel. Zorg ervoor dat je goed in kaart hebt wat je nodig hebt voor de juiste uitvoering van je plan, test het plan als dit mogelijk is en scherp het aan op basis van de bevindingen. Zo is de kans op succes het grootst!
Meer over marketing met leuke creatieve ideeën zie je bij de categorie Marketing.
Heel veel succes met het bedenken van voor jou en jouw bedrijf succesvolle marketingacties. Heb jij al een mooie voorbeeld case? Deel hem dan hier bij de reacties 😉