Twitter Marketing: Promoted tweets op basis van inhoud tweets
Social Media Marketing met Twitter was al mogelijk door promoted tweets te targetten op bepaalde groepen. Gisteren introduceerde Twitter een nieuwe optie: Promoted tweets gericht op de woorden die in tweets gebruikt worden. Een korte toelichting.
We hadden als online marketeers al diverse mogelijkheden om via Twitter advertising te doen. Zo kan je de targets van de promoted tweets die je inzet onder andere richten op de plaats, bepaalde interesses, het geslacht van de gebruiker, het “device” dat gebruikt wordt, etc.
Gisteren kwam daar een nieuwe optie bij die Twitter zelf net na zes uur wereldkundig maakte met een tweet op “Twitter Advertising”
New TwitterAds tool: Keyword targeting in timelines lets you reach people at the right moment, in the right context ow.ly/k5zqu
— Twitter Advertising (@TwitterAds) 17 april 2013
Waar is Keyword targetting op basis van tweet-inhoud mogelijk?
In het advertising Blog van Twitter wordt aangegeven dat met directe ingang mogelijk is om promoted tweets te richten op basis van de inhoud van tweets op de timeline van gebruikers. Het is nu dus mogelijk de nieuwe feature ‘keyword targetting in timelines’ in te zetten. Dit kan in alle talen en gebieden waar Twitter Ads ondersteund worden.
Je kan de Ads of promoted tweets inzetten middels het Twitter Ads Center en met de Twitter Ads API.
Jammer genoeg hoort nederland nog niet bij de gebieden waar bedrijven de advertising mogelijkheden van Twitter kunnen gebruiken met uitzondering van bedrijven die grote budgetten hebben of die zich op de gebieden waar het al uitgerold is richten. Je kan je als “klein” bedrijf wel al aanmelden voor Twitter advertising door met jouw account in te loggen en je gegevens achter te laten. Je krijgt dan direct bericht van Twitter op het moment dat het voor jou beschikbaar is.
De mogelijkheden met promoted tweets zijn natuurlijk enorm en vergelijkbaar met ‘custom audiences’ zoals we dat van FaceBook kennen. Tot het echt inzetbaar is voor Nederlandse bedrijven wil ik daar niet te veel aandacht aan geven. Als je al de nieuwste mogelijkheden met FaceBook benut of gewoon even je creativiteit gebruikt, zie je natuurlijk de enorme mogelijkheden.
Heb vandaag nog contact gehad met Twitter en gevraagd naar de verwachting voor landen in Europa met betrekking tot de mogelijkheden van Twitter Advertising. Exacte tijden kunnen zij nog niet geven, maar dat het niet heel lang meer zal duren voordat iedereen promoted tweets kan inzetten, is wel duidelijk. Ik kan niet wachten 😉
Inmiddels is het kantoor van Twitter in Nederland aangekondigd en is op marketing gebied uitbreiding komende. Lees deze informatie en alles over de gratis download van 10 strategieën met Twitter.