Verkopen over de grenzen? Tips om internationaal te gaan met jouw webshop!
Heb jij de zaakjes met betrekking tot jouw webshop in Nederland goed geregeld? Heb je de ambitie om internationaal te gaan? Lees dan in ieder geval eerst de onderstaande tips.
1. Vertalen is ook een vak
Misschien ben jij goed in talen of denk je met GT een heel eind te komen voor de teksten op je webshop in het buitenland. Dan kan weleens mislopen omdat een letterlijke (en goede) vertaling van jouw Nederlandse verhaal het niet altijd doet in het buitenland. Het is beslist verstandig om de vertaling professioneel te laten doen en bij voorkeur door een ‘native speaker’. Deze kan immers ook nuances aanbrengen in wervende teksten die jou als buitenlander wellicht ontgaan.
2. He begin is altijd moeilijk
Weet jij nog hoe het succes van je webshop in Nederland is begonnen? Het is maar weinig startende ondernemers gegeven om direct succes te hebben. Marketing is belangrijk. Om een goede start te maken in het buitenland kan je wellicht overwegen om ook gebruik te maken van marketplaces. Deze zijn in veel landen beschikbaar. Door hier een plaatsje te zoeken krijg je meer aandacht voor je webshop. Het is niet gratis, maar de meeste marketplaces werken met een provisie-systeem. Niet verkopen betekent ook niets betalen.
3. Logistiek moet alles geregeld zijn.
Een (groot) deel van het succes van je webshop hangt af van een goede logistiek. Zorg dat je de bezorging in het buitenland goed voor elkaar hebt. Er zijn diverse partijen die je daarbij van dienst kunnen zijn. Zeker als je gaat leveren in landen op grote afstand van Nederland is het vaak verstandig om ook een soort depot aan te houden in dat betreffende land.
4. Ken je de wetgeving?
In het algemeen is de regelgeving in Nederland op gebied van webshops ook van toepassing op de andere landen van de EU. Toch kunnen er zaken zijn waar je beslist rekening moet houden als je internationaal gaat. Een voorbeeld hierbij is de aansprakelijkheid. Overal ter wereld is de verkoper via een webshop ook aansprakelijk voor de producten die op deze manier worden verkocht. Daarvoor heb je immers ook een aansprakelijkheidsverzekering. In de VS kan aansprakelijkheid echter een groot financieel risico inhouden. Laat je hierover goed informeren indien je ook daar gaat verkopen.
5. Belastingregels
Het internet mag zich dan weinig aantrekken van grenzen. Dat ligt heel anders met de belastingwetten. Binnen de EU is er weer het een en ander geharmoniseerd. Maar toch moetje vaak ook belasting afdragen als je producten aan consumenten verkoopt. De BTW is een belasting die vrijwel overal ter wereld wordt geheven. Sommige landen hebben beperkingen ingevoerd op basis van omzet. Maar ook daar moet je informatie verstrekken.
6. Laat je goed informeren
Uiteraard ben je niet de eerste die internationaal gaat met je webshop. Er zijn vele fouten gemaakt op dat gebied en dat kan jij voorkomen. Op internet is er veel informatie te vinden. Maar informeer ook eens bij een professional, zoals Oryx.