Wouter Blom
11 april 2013 08:59
door Wouter Blom
Categorie:
E-commerce

Voorkom foute beslissingen door e-commercetracking te gebruiken

Veel mensen vinden het juist implementeren van de Google Analytics code al een heel gedoe. Laat staan het implementeren van e-commerce tracking. Toch voorkom je verkeerde beslissingen met e-commercetracking. Zeker als je adverteert in Google AdWords. De ene productgroep is namelijk de andere niet! Door alleen te kijken naar totale omzetten en deze af te zetten tegen totale kosten doe je je als bedrijf zwaar tekort!

Waarom is e-commercetracking nou zo belangrijk?

Aan de hand van een voorbeeld van een van onze klanten bij Stramark wil ik graag laten zien waarom e-commercetracking belangrijk is om de juiste conclusies te trekken. Zonder e-commercetracking zouden we tot andere en dus foutieve conclusies zijn gekomen. De cijfers zijn fictief gemaakt maar zijn wel aan de hand van een reële casus.

Conversies meten

Meer conversies en minder kosten per conversie. Hoera? Of juichen we te vroeg…

Klant X heeft een webshop en adverteert hiermee met veel succes in Google AdWords. Zijn omzet stijgt maand op maand. Het aantal bestellingen stijgt ook maand na maand. De kosten per conversie (bestelling) dalen van 13 euro naar gemiddeld 9,50. Je zou zeggen dat ziet er prima uit. De klant betaalt immers minder per bestelling! Laten we eens verder kijken…

Wat kost een conversie?

We laten 8 productgroepen zien zoals ze in AdWords presteren. We bepalen dat 10 euro een mooie prijs per conversie is. Maar liefst willen we minder betalen. Zo komen we tot het volgende overzichtje.
AdWords conversies
Groen is een prima conversieprijs, blauw is gemiddeld en rood is te hoog.

Een logische redenatie zou nu zijn om meer geld te investeren in productgroep C en A. De conversieprijs is immers ver beneden het gemiddelde van 10 euro.

Hoeveel conversies?

Naast de conversieprijs zijn volumes ook interessant om naar te kijken. Meer volume betekent vaak ook meer klanten met uitzondering van de herhaalaankopen natuurlijk. Ook qua aantallen zien de groene productgroepen er prima uit. Productgroep F geeft ook veel volume maar zit tegen de 10 euro aan en de kosten zijn hier het hoogst. We kiezen dus weer voor A en C.

Nu de conclusie met e-commercetracking

Op basis van bovenstaande overzichten dus zonder e-commercetracking zouden we een verkeerde beslissing maken!We laten namelijk het kostenpercentage om de omzet te behalen buiten beschouwing. Een cruciale fout.

We dienen vooraf te bepalen welk percentage aan kosten we willen betalen om een bepaalde omzet te halen. Laten we stellen dat we 15% van de omzet willen investeren om die omzet te behalen.

Hetzelfde productoverzicht maar nu met de omzet en het kostenpercentage erbij:

e-commerce tracking

Nu zien we opeens dat de productgroep C met 24% veel te duur is. Dit geldt ook voor productgroep B en G.

Productgroep A, E en F worden nu de kanshebbers om meer in te investeren en qua aantallen ziet F er het allerbeste uit.

Conclusie

Adverteer je met AdWords of affiliates en heb je een webshop met een aantal productcategorieën? Wanneer winstgevendheid voor je bedrijf belangrijk is dan is e-commercetracking essentieel. Het kost misschien wat tijd en uitzoekwerk voor de webbouwer maar dit loont zeker de moeite en verdient zich binnen afzienbare tijd terug!

Meer informatie over implementeren e-commercetracking

Reacties