Sander Wijdemans
23 oktober 2023 14:02
door Sander Wijdemans
Categorie:
MKB-tips

Waaraan moet een management assistant voldoen?

Wanneer een bedrijf groeit, dan is het handig wanneer de leiding van het bedrijf de nodige taken zonder zorgen uit handen kan geven. Werken met een management assistant is dan een goed idee. Om er zeker van te zijn dat je de juiste persoon in het bedrijf aanneemt, is het belangrijk om eens naar wat vaardigheden en eigenschappen te kijken die hier een rol bij spelen. Wanneer je daar een goed beeld van hebt, dan kan je daar dus ook het nodige voordeel van hebben als ondernemer.

management assistant

Goede communicatieve vaardigheden

Wanneer je een goede personal assistant zoekt, dan ben je in de eerste plaats op zoek naar iemand die goed kan communiceren. Je wilt zowel mondeling als schriftelijk goed duidelijk hebben wat nodig is. Dit gaat niet alleen om communicatie onderling, maar ook met andere medewerkers of met derden van buiten het bedrijf. Iemand die structuur en effectiviteit in de communicatie biedt, heeft veel toe te voegen aan een onderneming. Dit gaat bovendien vaak samen met het goed kunnen werken in een team en op die manier een echte teamplayer te kunnen zijn. Ook al gaat het om een persoonlijke assistent.

Goed kunnen organiseren

Het is ook belangrijk om goed te kunnen organiseren. Dit is immers één van de voornaamste redenen waarom een management assistant wordt aangetrokken. Wanneer alles wordt verzorgd, dan maakt dat het voor het management een stuk gemakkelijker om het werk te doen dat gedaan moet worden. Denk dan bijvoorbeeld aan het verzorgen van alles wat rond de vergadering nodig is. Al deze zaken moeten natuurlijk op orde zijn, zodat er snel kan worden begonnen met het bespreken van de zaken die besproken moeten worden. Als assistent moet je dit wel goed kunnen aanvoelen. Dit zal het grote verschil maken.

Aanvoelen wat nodig is

Het is ook belangrijk om een goed gevoel voor de zaken te hebben als management assistant. Als ondernemer wil je iemand aan je zijde die anticipeert op de zaken. Iemand die al enkele stappen vooruit denkt. Om op die manier al oplossingen klaar te hebben nog voordat de problemen zich voordoen. Wanneer een assistent uit zichzelf al aan de slag gaat met dit soort zaken, kan je als ondernemer echt zeker zijn dat je je handen vrij hebt. Je hoeft hier niet meer naar om te kijken. Daarom nam je juist ook een assistent in de arm. Proactief zijn maakt dan het verschil.

Oog voor detail

Een laatste vaardigheid waar je op let als je op zoek gaat naar een assistent, is die van nauwkeurigheid. Het is wel heel belangrijk om heel precies te zijn. Dit lijkt misschien logisch, maar het is wel een echte vaardigheid. Iemand die nauwkeurig is en dit dan ook nog eens controleert, zal weinig fouten maken. Dit kan een groot verschil maken in het succes van het bedrijf. Vooral waar het gaat om administratieve zaken. En dit zijn precies de zaken die de management assistant in grote mate over zal nemen. Precies en nauwkeurig kunnen werken speelt een grote rol.

Reacties