Waarom een bedrijfsfilm laten maken?
Het laten maken van een bedrijfsfilm heeft verschillende voordelen. Een foto zegt meer dan duizend woorden. Wat te bedenken van video waarbij er 25 foto’s in één seconden worden vertoond. Film wordt daarnaast ondersteund met muziek en sound effects. Verschillende zintuigen worden op hetzelfde moment geprikkeld en dit is precies de reden waarom bedrijfsfilms zo populair zijn. Het is het perfecte middel om de positieve eigenschappen van jouw bedrijf uit te lichten. Ook zijn video’s heel breed in te zetten: van een recruitment video ten behoeve van employer branding tot promotiefilms en van commercials tot uitlegvideo’s.
Maar wat komt er nu zoal bij kijken?
Stel, je wilt een bedrijfsfilm gaan maken. Waar moet je dan beginnen? Laat ons je het vertellen.
De verschillende fases van de ontwikkeling van een bedrijfsfilm
Allereerst is een uitgebreide pre-productie van essentieel belang. Je hebt vast al nagedacht over waarom je een video wilt laten maken. Hier zoomen we nog dieper op in. Wat is het doel van de video? En wie is de doelgroep? En wat spreekt deze doelgroep aan? Het is belangrijk dat je gedegen onderzoek doet.
Ook niet onbelangrijk is waar deze doelgroep zich bevindt en hoe jij ervoor zorgt deze doelgroep te bereiken. Dit is niet alleen van belang voor de inhoud van de video maar ook voor de duur van de video en in welke formaten deze moet worden opgeleverd.
Als je onderzoek gedaan is ga je aan de slag met het plannen van de draaidagen. Je gaat uiteenzetten waar de film wordt opgenomen, wie een hoofdrol aannemen, wie een bijrol, hoeveel dagen dit in beslag neemt, welke apparatuur er nodig is en hoe de crew gevormd wordt.
Dit alles leg je vast in een draaiboek waar documenten zoals het script, storyboard, shotlist en callsheet worden vastgelegd. Het draaiboek in zijn geheel bevat alle informatie die betrokken personen nodig hebben om tot een goede productie te komen.
Dan is de filmdag aangebroken! Al het voorafgaande werk ga je nu samenvoegen in één of meerdere productiedagen. De één waarborgt het script, de ander bedient de camera, weer een ander zorgt voor het licht en ga zo maar door. De grootte van de crew is natuurlijk afhankelijk van de grootte en complexiteit van de film.
It’s a wrap. Wat nu? Eerst zorg je er voor dat alles direct geback-upt wordt want je wil absoluut niet dat er beelden verloren gaan.
En dan door naar de montage. De beelden worden samengevoegd, effecten, muziek en sound effects worden toegevoegd, de colorgrade wordt aangepast en de video is klaar voor oplevering.
Zijn we er dan? Bijna! Je wilt dat je video bekeken wordt door de doelgroep. Het is dus belangrijk dat te zien is op het juiste moment en op de juiste plek. Dit kan online maar ook op straat door middel van DOOH en narrowcasting.
Wat kost nu zo een bedrijfsfilm?
De prijs van een videoproductie kan zo hoog oplopen als je zelf wilt. Drie factoren bepalen voor een groot deel de prijzen van videoproducties:
- tijd
- team
- materiaal
Wij willen altijd de beste kwaliteit aanbieden. Als we uitgaan van een videoproductie met een goede preproductie, productie en postproductie, dan moet je rekening houden met een startprijs vanaf circa € 2.500.
Hoe complexer een productie is, hoe meer factoren er zijn die een rol spelen in de kosten. Het maken van een complex shot vergt veel voorbereiding en apparatuur. Daarnaast is de lengte van de video niet onbelangrijk. Hoe langer de video, hoe meer beeldmateriaal er nodig is. Ga je voor hoogwaardige kwaliteit, dan is er duur apparatuur nodig dat gekocht of gehuurd moet worden.
En denk ook aan de locaties. Wordt er gefilmd bij jullie op kantoor, moet er een locatie gehuurd worden of vraagt de locatie om verre reizen. Wordt er gebruikgemaakt van acteurs of wordt het eigen personeel ingezet? Wat wordt er verwacht in de postproductie? Betreft het een vrij eenvoudige edit of moeten er diverse visuele effecten aan de film toegevoegd worden.
Kortom, er zijn oneindig veel factoren die van invloed kunnen zijn op jouw film.
Mocht je nu denken, daar komt wel erg veel bij kijken en wil je hier meer over weten? Dan kun je vrijblijvend contact met ons opnemen voor onze diensten. Wij denken graag met je mee! (Wij doen dit iedere dag en ook nog eens met heel veel passie en plezier.)